Obligatorisk ABS? Vad tycks?

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Precis detta fick vi göra när jag gjorde risktvåan för mc. "Hantverkarbil" uppställd för att göra vänstersväng ut på 70-väg från anslutande väg (T-korsning). Därefter fick vi var och en sätta oss på förarplatsen medan instruktören gick bort på vägen för att demonstrera hur svårt det var att se honom inifrån bilen.

Vad ingen av oss såg var att de lite längre bort åt höger på "landsvägen" ställt upp två motorcyklar på olika avstånd. Dessa var helt omöjliga att se inifrån bilen om man bara vred på huvudet, utan man behövde böja sig fram mot framrutan. Den närmaste motorcykeln var på ett sådant avstånd att på den tid det skulle ta för bilen att köra ur korsningen hade motorcykeln knappt hunnit stanna om den låg i 70. Motorcykeln längre bort hade nog hunnit få stopp om den körde i 70, men knappast om den körde i 90 eller snabbare.

Denna övning gav en bra tankeställare om hur små marginalerna faktiskt kan vara och hur svårt det kan vara att som bilist uppmärksamma en motorcykel, för att inte tala om riskerna med att hålla för hög fart i denna typ av korsningar.

Övningen borde definitivt ingå även i riskutbildningen för B-körkort!

När jag gjorde risktvåan var det bara en av oss som fick testa att sitta i bilen i samma moment. Jag har å andra sidan upplevt en hoj som dök upp ur den där överdjävligt blinda vinkeln på riktigt, i trafik när jag hade haft bilkortet i ett år eller två. En lärorik upplevelse.

Därför tycker jag att bilkortsaspiranter också borde få testa på det. Gärna i rörelse med, för det är en helt annan sak att uppleva det då.

Tycker dessutom att bilkortsaspiranter borde ha ett obligatoriskt moment med att få köra hoj ute i riktig trafik under sin utbildning för att få lite respekt för hur jävla utsatt man är som hojförare.
 

MartinP

Sporthojsnörd
Gick med
25 Apr 2007
Ort
Karlshamn
Hoj
Suzuki GSF 1200
Utan riktlinjer tar individen vanligtvis inte ansvar för sin egen säkerhet eller den risk man utsätter andra individer för, ibland omedvetet och ibland medvetet. Därför behövs regler som styr upp vissa saker på basnivå där många skador sker och gör det lätt att se så att dessa efterföljs. Hjälmtvång, bilbältestvång, hastighetsgränser och kontruktionsregler för fordon och byggnader för att nämna några få.

Naturligtvis ska man ifrågasätta nödvändigheten och nyttan med både gamla och nya regler, men att tro att en "ingen ska bestämma över mig, jag sköter mig själv"-synvinkel ska fungera i ett normalt samhälle är bara naivt.

Hjälm har man för sin egen säkerhet och användnadet bör vara valfritt. Hastighet, konstruktion, ABS etc. har inverkan även på andras säkerhet och är därför mer naturliga områden att lagstifta om. Bilbälte är lite mer gråzon då det finns exempel på folk som t.ex suttit i baksätet och dödat passageraren i framsätet pga. att bilbälte inte använts bak.

Du tycker det är naivt att tro att man kan sköta sig själv. Jag tycker det är naivt att tro att samhället blir bättre ju fler regler och ju mer tvång man prackar på folk.
 

iceman32

Tjuvjägare
Gick med
2 Jun 2011
Ort
Hemma :)
Hoj
Suzuki V Strom DL650 -07
Enligt en MC firma jag var inne på igår sa dom att ABS skulle vara standard på alla hojar senast 2014 (dock självklart inte cross mfl).
Själv skulle jag inte välja en utan ABS, tror nog att det är lite säkrare än en hoj utan.
 

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Ort
Alingsås
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
Endurocyklar är oftast LV-reggade. Ajaj.
Blir det lagkrav antar jag att det blir en kontrollpunkt för Bilprovningen vilket innebär att tillverkarna kan gå ned till normalkvalitet på ABS-reservdelar och tjäna gräset där.

(Ungefär som Volvo som klår mig på runt 2000:- per år pga usel elektronik som tänder varningslampor SBP inte gillar. Viva Amazon!)


Jag är absolut emot själva kravet, däremot gillar jag ABS.
 

Fuzaneko

馬鹿は死なな&#
Gick med
25 Nov 2009
Ort
Tjockhult
Hoj
Italiensk läckerhet... ja, hon läcker, därav namnet...
Om ABS systemet lägger av så fungerar bromsarna precis som vanligt, fast med risken att du kan låsa hjulet vid hård inbromsning.
Hur skulle detta kunna vara en orsak till att någon hamnar under en bil?
Varje gång en fungerande ABS jobbar på en hoj har den undanröjt en möjlig omkullkörning, då det annars hade resulterat i ett låst hjul.

Den dagen du brassar på motorvägen som en dåre trots regn eftersom du redan testat gränserna för ABS systemet och vet att det med råge levererar trots blöta vita ränder på vägen... men plötsligt funkar inte ABS'en som den ska och du låser framhjulet mitt i en kurva i 160blås...

Det där med övertro på livlinor är farligt, varenda djävul verkar juh tro att han/hon är Rossi så fort dom har en skindräkt på sig, vad får dig att tro att folk inte skulle resonera samma med ABS. Nej tackar vet jag lite vett bakom pannbenet som säger åt en att sänka hastigheten lite när omständigheterna inte är perfekta, istället för att lita till att elektronik eller någon väst löser problemet...
 
  • Gilla
Reaktioner: Lx3

wdac

Ny medlem
Gick med
24 May 2004
Ort
Norrtälje
Hoj
Äger ingen hoj, söker efter en Honda FMX 650.
ser inge fel i ABS krav på hoj, frågan är om de skall gälla äldre hojar också?
 

Nollvision

Jag är min egen nemesis.
Gick med
4 Jul 2005
Ort
Hälsingland
Hoj
S3D Nu med mer fighter.
Hjälm har man för sin egen säkerhet och användnadet bör vara valfritt.
Även om du i en singelolycka skadar endast dig själv så ger det påverkan mot samhälle. Det är inte enbart skadan i sig som är poängen här.

MartinP skrev:
Du tycker det är naivt att tro att man kan sköta sig själv. Jag tycker det är naivt att tro att samhället blir bättre ju fler regler och ju mer tvång man prackar på folk.
Det är inte frågan om att pracka på folk mer regler och tvång, det är frågan om att punkta ut områden som är högt olycksdrabbade och genom regler begränsa dessa.
 

ulflj

same same but same
Gick med
27 Apr 2007
Ort
oxelösund
Hoj
cbr1000rr -06, ktm exc 525 -03
Men vad är problemet?
Naturligtvis ska det vara ABS på alla hojar, dom som inte vill använda den kan ju bara dra ur säkringen till den och köra med vanliga bromsfunktionen.
 

MartinP

Sporthojsnörd
Gick med
25 Apr 2007
Ort
Karlshamn
Hoj
Suzuki GSF 1200
Även om du i en singelolycka skadar endast dig själv så ger det påverkan mot samhälle. Det är inte enbart skadan i sig som är poängen här.

Indirekt och ren ekonomisk påverkan ja. Förutsätter att du även vill lagstifta mot alkohol, övervikt och onyttig mat, vassa möbelkanter och allt annat som kan kosta samhället pengar om man har otur?

Det är inte frågan om att pracka på folk mer regler och tvång, det är frågan om att punkta ut områden som är högt olycksdrabbade och genom regler begränsa dessa.

Det ena utesluter tyvärr inte det andra. Därför bör man vara ytterst noga med att inte lagstifta där det inte verkligen behövs.
 
Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
Den dagen du brassar på motorvägen som en dåre trots regn eftersom du redan testat gränserna för ABS systemet och vet att det med råge levererar trots blöta vita ränder på vägen... men plötsligt funkar inte ABS'en som den ska och du låser framhjulet mitt i en kurva i 160blås...

Hehe och det skulle vara ett argument mot ABS krav eller vad? Det är knappast kravet som någon kommer beskylla den olyckan på utan snarare fraggeln som sitter på sadeln med dåligt omdömme. Lika lite som någon beskyller en airbag som smäller av och föraren får stryk av den för att denne inte använder bilbälte.

Den här övertron som brukar tas upp verkar mest vara något skeptiker tror att folk har men i verkliga livet har de flesta mer innanför pannbenet.
 

BusAnna

ہمیشہ آخ
Gick med
24 Apr 2010
Ort
Vasastan
Hoj
Får inte ha nån för mamma.
Indirekt och ren ekonomisk påverkan ja. Förutsätter att du även vill lagstifta mot alkohol, övervikt och onyttig mat, vassa möbelkanter och allt annat som kan kosta samhället pengar om man har otur?

Om argumentet mot ABS-lagstiftning är att då borde man även stifta lagar mot fetma, ja då känns slaget vunnet. Du får nog komma upp med något bättre om du inte vill att lagstiftarna ska klappa dig på huvudet och be dig springa ut i sandlådan och leka.
 

Nollvision

Jag är min egen nemesis.
Gick med
4 Jul 2005
Ort
Hälsingland
Hoj
S3D Nu med mer fighter.
Indirekt och ren ekonomisk påverkan ja. Förutsätter att du även vill lagstifta mot alkohol, övervikt och onyttig mat, vassa möbelkanter och allt annat som kan kosta samhället pengar om man har otur?
Punkmarkering av högt drabbade områden var det som gällde, inte allt. När det gäller kosthållning och liknande så går det inte att lagstifta om det på samma sätt, vilket jag antar att du inser? Där är information och utbildning vägen att gå.

MartinP skrev:
Det ena utesluter tyvärr inte det andra. Därför bör man vara ytterst noga med att inte lagstifta där det inte verkligen behövs.
Som jag skrev "Naturligtvis ska man ifrågasätta nödvändigheten och nyttan med både gamla och nya regler".
 

MartinP

Sporthojsnörd
Gick med
25 Apr 2007
Ort
Karlshamn
Hoj
Suzuki GSF 1200
Om argumentet mot ABS-lagstiftning är att då borde man även stifta lagar mot fetma, ja då känns slaget vunnet. Du får nog komma upp med något bättre om du inte vill att lagstiftarna ska klappa dig på huvudet och be dig springa ut i sandlådan och leka.

Inte mot ABS utan mot andra lagar som t.ex hjälmtvång.

Punkmarkering av högt drabbade områden var det som gällde, inte allt.

Tror knappast att kostnaden för att vårda det fåtal som skulle skada sig allvarligare pga. att de kört utan hjälm överskrider kostnaden för diverse andra högriskfaktorer som fortfarande är lagliga. Köper inte det resonemanget.

När det gäller kosthållning och liknande så går det inte att lagstifta om det på samma sätt, vilket jag antar att du inser? Där är information och utbildning vägen att gå.

Varför skulle det inte gå att lagstifta mot t.ex fet och onyttig mat? Varför är inte utbildning vägen att gå i andra frågor?

Min åsikt är att man bör få ta ansvar för sig själv så mycket som det över huvud taget är möjligt. Det är inte och bör inte vara olagligt att vara en idiot.

Som jag skrev "Naturligtvis ska man ifrågasätta nödvändigheten och nyttan med både gamla och nya regler".

Åtminstone något vi är överens om då :)
 

Fuzaneko

馬鹿は死なな&#
Gick med
25 Nov 2009
Ort
Tjockhult
Hoj
Italiensk läckerhet... ja, hon läcker, därav namnet...
Hehe och det skulle vara ett argument mot ABS krav eller vad? Det är knappast kravet som någon kommer beskylla den olyckan på utan snarare fraggeln som sitter på sadeln med dåligt omdömme. Lika lite som någon beskyller en airbag som smäller av och föraren får stryk av den för att denne inte använder bilbälte.

Den här övertron som brukar tas upp verkar mest vara något skeptiker tror att folk har men i verkliga livet har de flesta mer innanför pannbenet.

Nejdå, argumenterar varken för eller emot. Oavsett om vi vill det eller inte kommer ABS att bli standard på hojar(avsedda för vanligt folk utan specifik grusinriktning), det är bara en tidsfråga. Det är knappast något man behöver vara synsk för att förstå. Människan är ett korkat djur som behöver känna sig trygg...

Vad/vem som beskylls för att en olycka inträffar är väl knappast relevant för i någon diskurs? Vad som däremot är rellevant är om man man vaggar in "svensson" i en falsk trygghet á masshjärntvättning genom dumma implementationer av inte helt skottsäkra system.

Den här övertron vars existens du är skeptisk till är ett faktum, sök bara på "t-shirt" här på sporthoj så får du ganska snabbt en lista på alla trygghetsnarkomaner på det här forumet, och även en hel del "jag har skinndräckt på mig därför är jag rossi" individer :rolleyes:
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Varför skulle det behöva lagstiftas FÖR ABS?

Det lagstiftades aldrig på bilar, och där är det standarutrustning och går inte ens att välja bort längre.
(det gick några år att köpa samma bil med eller utan ABS, i praktiken blev det ofta dyrare att specialbeställa bilar utan)

Det jag vänder mig emot är dom blivande svindyra reparationer som blir obligatoriska.

Farsan har en brukspickis, varje år på besiktningen lyser ABS lampan, varje år kostar det multum att få det "fixat", varje år tänds lampdjäveln igen.

Ett år lagade han innan besiktning, lampan tändes när han besiktade så han fick ombesiktning på det likafullt, firman som hade "lagat" var dock auktoriserade att släcka 2an från bilprovningen, så dom "lagade" igen och han slapp ombesikta.

I år besiktade han på vischan, där sådana fordon är vanliga, lampdjäveln lyste som vanligt, men bilprovaren provkörde på en grusväg, bromsade och konstaterade att systemet fungerar, lampan paj, bilen godkänd..
 

Bentebent

:moppefucko
Gick med
30 Apr 2011
Ort
Malmö
Hoj
MT-07 -16
ABS-debatten är utan tvekan det absolut löjligaste jag stött på bland hojåkare. Varenda jävel är tydligen helt odödlig, kör som Rossi och bromsar som om Gud själv smällt hojen på käften.

"Problemet" kommer bara undvikas i tävlingssammanhang och dylikt ändå så Svensson kan puttra runt på sin kromsläde eller gubbhoj och förhoppningsvis överleva den där vänstersvängande lastbilen med hjälp av ABS.
 

Smurf Rider

Noll till himlen på bara några sekunder
Gick med
4 Oct 2010
Ort
Stockholm
Hoj
Honda Cbr600 -92 Honda cbr 600 RR 05
Som ovan nämnt så blev det aldrig lag för bilar. men om det blir lag för hoj, vad skulle hända med dem gamla hojarna som inte har abs som standard? Ska vi behöva skrota dem eller lägga en förmögenhet på att få köra dem?
 
Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
Vad som däremot är rellevant är om man man vaggar in "svensson" i en falsk trygghet á masshjärntvättning genom dumma implementationer av inte helt skottsäkra system.

Vart står det? :) Seriöst nyfiken.

System av allehanda slag utvecklas för att öka säkerheten vilket är bra.

Vissa system anpassas efter vissa ändamål vilket också är bra.

Men den här hjärntvätten är jag väldigt intresserad av att få ta del av, vart finns den?

Olika systems egenskaper marknadsför naturligtvis, säkerhet säljer, men om det skulle vara någon form av hjärntvättning eller på felaktiga grunder så är det naturligtvis inte bra. Eftersom du är så bergsäker på detta vore det alltså intressant att få ta del av detta. Information i sig blir ju inte hjärntvättning om man nu inte lider av dåligt psyke eller annat otyg och ingen har väl lyssnat på en fordonssäljare på 15 år eller så ;)
 

Fuzaneko

馬鹿は死なな&#
Gick med
25 Nov 2009
Ort
Tjockhult
Hoj
Italiensk läckerhet... ja, hon läcker, därav namnet...
Vart står det? :) Seriöst nyfiken.

System av allehanda slag utvecklas för att öka säkerheten vilket är bra.

Vissa system anpassas efter vissa ändamål vilket också är bra.

Men den här hjärntvätten är jag väldigt intresserad av att få ta del av, vart finns den?

Olika systems egenskaper marknadsför naturligtvis, säkerhet säljer, men om det skulle vara någon form av hjärntvättning eller på felaktiga grunder så är det naturligtvis inte bra. Eftersom du är så bergsäker på detta vore det alltså intressant att få ta del av detta. Information i sig blir ju inte hjärntvättning om man nu inte lider av dåligt psyke eller annat otyg och ingen har väl lyssnat på en fordonssäljare på 15 år eller så ;)

Läste du resten av mitt extremt långa inlägg?
Om du söker lite på trådar som avhandlar körandet av MC i t-shirt hittar du ganska snabbt en hel del folk som insinuerar att man är odödlig så fort man tagit på sig ett skinställ, det är den typen av hjärntvättande jag syftade på, inte att bli hjärntvättad av att någon försöker sälja in systemet. För det finns nog inte många som på fullaste allvar tror att ABS för gemene man (eller skinställ för alla som kör gata för den delen) är av ondo. Men att inte se några som helst nackdelar med det är bara naivt...

Men sen är Sverige fullpackat av trygghetsnarkomaner... men det är väl en annan femma
 
Nyheter
Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Provkörningsduell, Ducati Hypermotard 698 Mono mot Husqvarna 701 SM!

Just nu är Allt om MC på et...

Top