Obligatorisk ABS? Vad tycks?

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Tanks - som vi sa i pansartrupperna.
Där kunde man gå vilse rejält i länk-djungeln :va

Så jag löste inte gåtan, det blev för strävsamt.
Men då gick i alla fall inte förslaget på ett så kallat "kombinerat bromssystem" igenom, i alla fall inte om det är detsamma som vi i dagligt tal kallar för "kombibromsar".
Detta skulle ju gälla för hojar under 125cc.

Hojen med endast ABS fram är en Honda MSX, så den är på 124cc, och verkar då undantagen från krav på ABS, men man har ändå implementerat det till hälften.


Nej, min tolkning är att för hojar är det så att man kommer undan kravet på ABS-bromsar för hojar under 125cc om dessa får kombinerade bromsar.
Alltså om man slår ut det motorcykelspecifika med två oberoende bromssystem som manövreras separat via två olika "actuators" - vad det nu blir på svenska.

Du lär alltså ha kombibromsar, eller bilbromsar om man hellre vill på din Grom. Om du inte märker av det när du kör så följ alla bromsledningar så lär du se att dom båda systemen på något sätt interagerar.

Men, för Monkey och Grom har Honda gjort något ytterligare: ett enkanals ABS-system som enbart arbetar på framhjulet.

Anledningen är att bättre däck och skivbromsar ihop med kort hjulbas är ett undergångsrecept för okänsliga förare.

Genom att ha ett enkanals-ABS för framhjulet så kan man koppla ihop detta med en IMU som övervakar eventuellt bakhjulsres och i förekommande fall kan kommunicera med ABS-enheten och beordra denna att lätta på bromstrycket fram för att förhindra rundslagning framåt, mer än traditionell hjullåsning som man förknippar med ABS.

Man får gå till Tyska Hondas sida för att få det någorlunda vettigt beskrivet.
(Texten beskriver Monkey, men gäller lika för MSX. Sista 6 raderna är aktuella.)

Screenshot_20240421-115127.png


Alltså: kombinerade bromsar för att nå EU-lagkrav under EURO 5 och dessutom IMU+ABS fram för att lösa ett reellt problem på aktuella modeller - så ser mitt tips ut.

Ut och riv för att visa att jag har fel!
 

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Ort
Uppland, Norrtälje
Hoj
Japanska 80-talare
Tänkte på detta med hjälmtvånget, hjälm är faktiskt bra att ha. Även om jag inte var tvingad av lagen så skulle jag ändå ha hjälm.

I min vinterleda och generellt spring i benen har jag börjat med lite amatör-ishockey. Redan förra vintern köpte jag ett par skridskor på XXL som jag lärde mig åka på framgångsrikt här utanför på kommunens konst-is.

Från första början tog jag på mig en skateboardhjälm, handskar och ett par knäskydd, och dom har gjort stor nytta flera gånger. I synnerhet dom gånger jag faktiskt föll bakåt och slog i huvet i isen. Jag hade fått vänta ganska mycket längre mellan lektionerna om jag INTE haft hjälmen på mig. Liknande gäller hojåkning.
Hjälm är som bilbälte - ett enkelt och ganska billigt sätt att avsevärt höja säkerheten. Kräver inget underhåll utan finns bara där. Men sen, med krockkuddar, abs, automatbroms, däcktryckskontroll och allt annat som kommer. Dyrt att reparera, speciellt på äldre fordon.
 

RymdBörje

Seriöst fartblind
Gick med
29 May 2010
Ort
Nollberga, mellan Lortåkra och Normlösa
Hoj
Ducati 748, 848
Då är väl säkerheten desto viktigare? :D

I vilka lägen anser ni som ställer er tveksamma till ABS att det är en fördel att kunna "låsa upp" en hoj? Mest nyfiken, alla tycker olika.
Det finns några få tillfällen då det är och skulle vara väldigt trevligt att kunna avsiktligt bromsa omkull hojen utan att ABS:en säger illa vara och ajabaja och därför gör det omöjligt. Att överlagt lämna hojen s.a.s på egen begäran.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Argumentet att "rädda liv" bör användas med sparsamhet, eftersom det i fel händer kommer innebära ständigt inskränkningar i våra fri- och rättigheter. Det kommer ständigt nya påbud, lagar, regler och förbud som påstås spara liv, men som kanske mest handlar om kontroll, övervakning och att reglera våra liv.
Ja ett människoliv taget i 30 årsåldern värderas till 30000 kr.
 

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
Nej, min tolkning är att för hojar är det så att man kommer undan kravet på ABS-bromsar för hojar under 125cc om dessa får kombinerade bromsar.
Alltså om man slår ut det motorcykelspecifika med två oberoende bromssystem som manövreras separat via två olika "actuators" - vad det nu blir på svenska.

Du lär alltså ha kombibromsar, eller bilbromsar om man hellre vill på din Grom. Om du inte märker av det när du kör så följ alla bromsledningar så lär du se att dom båda systemen på något sätt interagerar.

Men, för Monkey och Grom har Honda gjort något ytterligare: ett enkanals ABS-system som enbart arbetar på framhjulet.

Anledningen är att bättre däck och skivbromsar ihop med kort hjulbas är ett undergångsrecept för okänsliga förare.

Genom att ha ett enkanals-ABS för framhjulet så kan man koppla ihop detta med en IMU som övervakar eventuellt bakhjulsres och i förekommande fall kan kommunicera med ABS-enheten och beordra denna att lätta på bromstrycket fram för att förhindra rundslagning framåt, mer än traditionell hjullåsning som man förknippar med ABS.

Man får gå till Tyska Hondas sida för att få det någorlunda vettigt beskrivet.
(Texten beskriver Monkey, men gäller lika för MSX. Sista 6 raderna är aktuella.)

View attachment 497573


Alltså: kombinerade bromsar för att nå EU-lagkrav under EURO 5 och dessutom IMU+ABS fram för att lösa ett reellt problem på aktuella modeller - så ser mitt tips ut.

Ut och riv för att visa att jag har fel!
Lydig som jag är, så blev det till att gå ut i garaget och plocka isär.
En MSX är behändig även när det kommer till den delen, så det vara mest bara lite trevligt.

Men bakbromsen är helt "dum", det vill säga av en konvetionell typ, och den har ingen koppling till någonting annat, så den lever helt sitt eget liv.

Frambromsen är likaså ett eget system, som går via en ABS-enhet, men har ingen koppling till bakbromsen.
Så kombibromsar har jag inte på den.

Om jag har förstått det rätt när jag läser lite, så är IMU en enhet som innehåller gyron/accelerometrar, och mäter förflyttningar men även förändringar i hastighet.
Fiffigt, och påkostat på en sån liten farkost i det lägre prissegmentet.

Kanske lite närmare gåtans lösning, men den stora fördelen är att jag fick stilla lite av teknikhungern, så nu vet jag mer om både bromsarna på MSX:en och vad en IMU gör.
Tack!
 

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Lydig som jag är, så blev det till att gå ut i garaget och plocka isär.
En MSX är behändig även när det kommer till den delen, så det vara mest bara lite trevligt.

Men bakbromsen är helt "dum", det vill säga av en konvetionell typ, och den har ingen koppling till någonting annat, så den lever helt sitt eget liv.

Frambromsen är likaså ett eget system, som går via en ABS-enhet, men har ingen koppling till bakbromsen.
Så kombibromsar har jag inte på den.

Om jag har förstått det rätt när jag läser lite, så är IMU en enhet som innehåller gyron/accelerometrar, och mäter förflyttningar men även förändringar i hastighet.
Fiffigt, och påkostat på en sån liten farkost i det lägre prissegmentet.

Kanske lite närmare gåtans lösning, men den stora fördelen är att jag fick stilla lite av teknikhungern, så nu vet jag mer om både bromsarna på MSX:en och vad en IMU gör.
Tack!

Klurigt. Behöver helt klart ta reda på mer om det.

ABS fram ihop med IMUn är i vart fall för att förhindra/minska risken för rundslagning framåt.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Replik till dom som tyckte att det det var en bra idé att myndigheterna skall bestämma om jag ska kunna låsa mitt bakhjul eller ej när jag bromsar:

:tummenupp
Vissa vill att husse bestämmer hellre än att behöva fatta egna beslut.
 

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Ort
Uppland, Norrtälje
Hoj
Japanska 80-talare
Ja ett människoliv taget i 30 årsåldern värderas till 30000 kr.
Undrar hur man räknar ut sånt. Om man vill vara lite cynisk kan man ju påpeka att just människor finns det mer än nog av. Jorden kan klara en befolkning på 3 miljarder, och nu är vi väl uppe i sådär 8 mdr? Överbefolkningen är en av framtidens stora utmaningar.
 
Nyheter
Boka provkörning under Start2Ride nu

Under helgen arrangerar mot...

Dags för 2024 års Start2Ride

Kommande helg arrangerar mo...

Härlig uppslutning på kortegen i Sydnärke!

Den traditionsenliga mc-kor...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Circuit de Barcelona-Catalunya storsatsar

Gran Premi de Catalunya Mot...

Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Top