Obligatorisk ABS? Vad tycks?

G-man

FÖR tillfället ej B-NNAD
Gick med
12 Jul 2007
Ort
Liten håla
Hoj
Thunderace & FZ750
Folk hyllar ABS och säkerhet, för att sen köpa en 200 hästars hoj..

Relevans? Det går lika fort att köra i 100 km/h med en 125:a som med en 1250:a. 1250:an svänger dock sämre runt älgen.

Ett proffs ser till att inte hamna i en paniksituation ;)

Så proffs råkar aldrig ut för vänstersvängande blinda bilister?
 
Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
Är tekniknörd, vilket har gjort att jag aldrig litar på teknik :)

Visst går ABS system etc. sönder men de är i regel skapligt idiotsäkert konstruerade. Vad är det du befarar ska kunna hända? Kört otaliga bilar med trasiga ABS system = trasiga/lösa kransar, elfel/dåliga lödningar i styrenheter, lösa, trasiga, smutsiga ABS-givare och skadade/kapade kablage till densamme. Helt ärligt aldrig hänt något läskigt och det "värsta" har varit att ABS-systemet jobbar när det inte borde = kan inte hända så mycket om man inte dumkör med det.

Jag är riskmedveten men jag ser inga risker med att ha ABS och därför vore det kul om någon som är skeptiskt till det hela faktiskt hade något konkret, inte stött på det ännu :)
 

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Ort
Norrköping
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Visst går ABS system etc. sönder men de är i regel skapligt idiotsäkert konstruerade. Vad är det du befarar ska kunna hända? Kört otaliga bilar med trasiga ABS system = trasiga/lösa kransar, elfel/dåliga lödningar i styrenheter, lösa, trasiga, smutsiga ABS-givare och skadade/kapade kablage till densamme. Helt ärligt aldrig hänt något läskigt och det "värsta" har varit att ABS-systemet jobbar när det inte borde = kan inte hända så mycket om man inte dumkör med det.

Jag är riskmedveten men jag ser inga risker med att ha ABS och därför vore det kul om någon som är skeptiskt till det hela faktiskt hade något konkret, inte stött på det ännu :)

En bil balanserar på 4 däck, en bil bromsar hyggligt lika på alla, släpper fästet på ett däck bromsar fortfarande 3.

En hoj bromsar i princip bara på 1 däck, och om ABS-systemet tror fel så bromsas det inte alls, det är det jag är lite rädd för.


Sen förstår jag inte hur ABS-systemen alltid vinner mot gyrokrafter (eller vad det heter) i alla tester på undanmanövrar.

I senaste MC-Folket utklassade ju ABS på grusbanan, vilket i min värld är helt obegripligt.

Jasså du.... Du glömde väl inte bort att protestera tillsammans med polarna?

(Detta måste ju vara en självklar finalist inför årets Darwin Awards.)

Han dog för det han trodde på, an american hero ;)
 
Last edited:

G-man

FÖR tillfället ej B-NNAD
Gick med
12 Jul 2007
Ort
Liten håla
Hoj
Thunderace & FZ750
.

En hoj bromsar i princip bara på 1 däck, och om ABS-systemet tror fel så bromsas det inte alls, det är det jag är lite rädd för.

Om ABS:n lägger av så är det bara själva antilåsningen som slutar fungera, inte bromsen i sig. Trasig ABS=old school.
 

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Ort
Norrköping
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Om ABS:n lägger av så är det bara själva antilåsningen som slutar fungera, inte bromsen i sig. Trasig ABS=old school.

Men en ABS kan ju bestämma att bromsa långsamt för att undvika låsning? Den behöver ju inte vara trasigtrasig
 
Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
En hoj bromsar i princip bara på 1 däck, och om ABS-systemet tror fel så bromsas det inte alls, det är det jag är lite rädd för.

Utan att vara ingenjör i ämnet men skapligt medveten om ett bromssystems konstruktion och där tror du helt fel =0)

Alltså ABS-systemet kan bara pulsera ut bromskraften = inte stänga av den helt. Föraren själv bestämmer kraften med handen eller foten och bara för att ABS-systemet jobbar så är man inte utan bromseffekt = det bromsar på rätt duktigt ändå så länge man vågar nypa åt det där bromshandtaget.

Både på bilar och motorcyklar har man mätt upp kortare bromssträckor på "hala" underlag med ABS. Jag personligen har bromsat mig förbi instruktörer på bana av den enkla anledningen att jag har ABS och jag är en chipjävel på bana :tummenupp

I senaste MC-Folket utklassade ju ABS på grusbanan, vilket i min värld är helt obegripligt.

Var väl av bl.a. just den anledningen till att de gjorde det testet :)
 

Nollvision

Jag är min egen nemesis.
Gick med
4 Jul 2005
Ort
Hälsingland
Hoj
S3D Nu med mer fighter.
Tja hjälmkravet är lika illa det herr Nollvision.
Utan riktlinjer tar individen vanligtvis inte ansvar för sin egen säkerhet eller den risk man utsätter andra individer för, ibland omedvetet och ibland medvetet. Därför behövs regler som styr upp vissa saker på basnivå där många skador sker och gör det lätt att se så att dessa efterföljs. Hjälmtvång, bilbältestvång, hastighetsgränser och kontruktionsregler för fordon och byggnader för att nämna några få.

Naturligtvis ska man ifrågasätta nödvändigheten och nyttan med både gamla och nya regler, men att tro att en "ingen ska bestämma över mig, jag sköter mig själv"-synvinkel ska fungera i ett normalt samhälle är bara naivt.
 

Smurf Rider

Noll till himlen på bara några sekunder
Gick med
4 Oct 2010
Ort
Stockholm
Hoj
Honda Cbr600 -92 Honda cbr 600 RR 05
Men ni alla som är för ABS, va händer om den slutar funka? någon kanske under natten har pillat, förstört etc. Så är ni där ute och litar på ert system som ni sedan märker inte funkar när ni ligger under någons bil?
 

gluffis

Slowrider
Gick med
17 Dec 2004
Ort
Västmanland
Hoj
En orange
Men ni alla som är för ABS, va händer om den slutar funka? någon kanske under natten har pillat, förstört etc. Så är ni där ute och litar på ert system som ni sedan märker inte funkar när ni ligger under någons bil?

Jag förutsätter inte att ABS'en funkar, precis som i min bil...
 

Sebastian_K

Nybörjare
Gick med
20 Jan 2008
Ort
Gävle
Hoj
1996, Honda XRV750, KTM 990 Adventure 2012
Men ni alla som är för ABS, va händer om den slutar funka? någon kanske under natten har pillat, förstört etc. Så är ni där ute och litar på ert system som ni sedan märker inte funkar när ni ligger under någons bil?

Om ABS systemet lägger av så fungerar bromsarna precis som vanligt, fast med risken att du kan låsa hjulet vid hård inbromsning.
Hur skulle detta kunna vara en orsak till att någon hamnar under en bil?
Varje gång en fungerande ABS jobbar på en hoj har den undanröjt en möjlig omkullkörning, då det annars hade resulterat i ett låst hjul.
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Beror HELT på vad det är för hoj. Men idag skulle vi inte acceptera annat än ABS på bilar så att ha det på hojar för landsvägsbruk, med möjligheten till att koppla från för ex. grusbus, är ju inte direkt upprörande. Hade det inte inneburit extra vikt hade det varit än bättre...
 

Raderad medlem 51742

Guest
Tror motsvarande skulle vara nyttigt för hojåkare med, att få sitta i en bil och försöka se en hoj som ligger och gömmer sig i döda vinklar, så att hojåkarna får bättre känsla för var de befinner sig i döda vinklar för bilister som fått nacken stelopererad...

Precis detta fick vi göra när jag gjorde risktvåan för mc. "Hantverkarbil" uppställd för att göra vänstersväng ut på 70-väg från anslutande väg (T-korsning). Därefter fick vi var och en sätta oss på förarplatsen medan instruktören gick bort på vägen för att demonstrera hur svårt det var att se honom inifrån bilen.

Vad ingen av oss såg var att de lite längre bort åt höger på "landsvägen" ställt upp två motorcyklar på olika avstånd. Dessa var helt omöjliga att se inifrån bilen om man bara vred på huvudet, utan man behövde böja sig fram mot framrutan. Den närmaste motorcykeln var på ett sådant avstånd att på den tid det skulle ta för bilen att köra ur korsningen hade motorcykeln knappt hunnit stanna om den låg i 70. Motorcykeln längre bort hade nog hunnit få stopp om den körde i 70, men knappast om den körde i 90 eller snabbare.

Denna övning gav en bra tankeställare om hur små marginalerna faktiskt kan vara och hur svårt det kan vara att som bilist uppmärksamma en motorcykel, för att inte tala om riskerna med att hålla för hög fart i denna typ av korsningar.

Övningen borde definitivt ingå även i riskutbildningen för B-körkort!
 

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Tja hjälmkravet är lika illa det herr Nollvision.

Hjälmkravet gagnar den enskilda föraren, ABS kan även förhindra att andra skadas.

Tycker absolut man skall lagstifta om sånt här, då vi alla är med och betalar sjukhusnotor osv.

Att komma och hävda att hjälmkravet är illa är inte vidare genomtänkt.
Skall man få välja om man vill köra höger/vänstertrafik också?

Beror HELT på vad det är för hoj. Men idag skulle vi inte acceptera annat än ABS på bilar så att ha det på hojar för landsvägsbruk, med möjligheten till att koppla från för ex. grusbus, är ju inte direkt upprörande. Hade det inte inneburit extra vikt hade det varit än bättre...

Att komma dragandes med vikten som ett argument håller inte längre.
Det är några kilon vi talar om (2.5 kilo på S1000RR). Skippa chipsen så är problemet löst.
 
Last edited:

Ketzer

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hed@red
Hoj
KTM SD 1290 GT -17
Denna diskussionen är vad det gäller bilar är så gammal att det inte ens fanns internetforum på den tiden.

Nu har alla bilar ABS som standard, bra då detta passar genomsnittstrafikanten alldeles utmärkt.

Kör man race eller på bana etc hittas en lösning för o eliminera ABS funktionen om så önskas.

Borde det inte vara lika enkelt för hojar så detta tvång är väl egentligen inte så intressant att diskutera?
 
Nyheter
Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Provkörningsduell, Ducati Hypermotard 698 Mono mot Husqvarna 701 SM!

Just nu är Allt om MC på et...

Top