Obligatorisk ABS? Vad tycks?

Smurf Rider

Noll till himlen på bara några sekunder
Gick med
4 Oct 2010
Ort
Stockholm
Hoj
Honda Cbr600 -92 Honda cbr 600 RR 05
http://www.motorrad.se/?nid=889

såg det längre ner här på sidan och jag började undra vad andra tycker angående saken. själv tycker jag att abs är bra vid vissa tillfällen men jag föredrar nog en hoj utan. Varför? jag har inget bra argument till det men det känns bättre än att lita på ett system. Med bil tycker jag att det är störande när man får sladd och ska bromsa, så försvinner bromsverkan helt ett tag. lika bra o köra utan då.

Tycker också att vi borde vara ett ämne under utbildningen till B kort. Då bör vi få mer respekt på vägarna och folk kanske börjar öppna ögonen mer för oss. blir förmodligen också billigare att klämma in 20 minuter prat om att vi existerar i risk 1an (B-kort) än att alla ska behöva ha abs.

Tänkte att de kan bli en intressant diskussion :tummenupp
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Jag tycker nog hojar borde förekomma på risktvåan för bilar med, typ att de får köra på en bana där hojar kommer och dyker upp bakifrån, eller gärna ligger i döda vinklar eller på ställen där man behöver vrida på huvudet för att se dem.
Tror motsvarande skulle vara nyttigt för hojåkare med, att få sitta i en bil och försöka se en hoj som ligger och gömmer sig i döda vinklar, så att hojåkarna får bättre känsla för var de befinner sig i döda vinklar för bilister som fått nacken stelopererad...

Vad gäller ABS, jodå, har väl inget emot det egentligen, däremot tycker jag att tvånget är onödigt, marknaden är ju på väg åt det hållet ändå redan. Då är det bättre att låta folk välja tycker jag.
 

-JP-

Are you dead yet?
Gick med
28 Sep 2007
Ort
Lidingö
Hoj
Äjjett me kjåssplejn kjänktjaaaft
Jag har inget emot ABS, tvärtom, och skulle gärna ha ABS både på väg och bana. Däremot vet jag att inte alla delar min syn. Med andra ord, ABS som standard, visst, men då ska det vara urkopplingsbart.
 

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Ort
Stockholm/Tyresö
Hoj
Har: R1 -16. Haft R6 -08 , R6 -05, R1 -05, Hornet 600 -06
Jag är egentligen emot tvång. Vill tro att en bättre väg att gå är subventionerade försäkringspremier osv för att få folk att välja det själv.

Men eftersom många motorcyklister tenderar att ha en övertro på sin egen förmåga och anser sig bromsa "bättre" utan ABS så kanske det är nödvändigt. Inte bestämt mig än.

Personligen kommer jag absolut att ha ABS på min nästa hoj oavsett tvång eller inte. Jag är helt övertygad om att det skulle hjälpa mig i en paniksituation.

(kan lägga till att jag förutsätter att kravet inte gäller rena racehojar)
 
Last edited:

Zeit

Ny medlem
Gick med
25 Aug 2010
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki SV650S -06, Suzuki GSX 750 -03
Ja jag är 100% för. Så snart jag får ekonomi (eller begär :D) att skaffa nästa hoj så blir det definitivt med ABS. Det finns ju tydligen statistik som pekar på att många olyckor/dödsfall kunde undvikits med ABS, det är argument nog att skaffa det. Att man har bättre precision som människa har jag svårt att tro, är nog ytterst få förare för har den kontrollen över hoj och bromsar att kunna slå ett bra ABS system.
 

Black_Betty

Ny medlem
Gick med
11 Jun 2011
Ort
Södermanland
Hoj
2010 Ducati Monster 696
ABS på hoj är väl lite så och så, men en bra grej. Har ABS på min och det känns bra. Men nackdelen är väl att man är ett vanedjur och åker man nu på en hoj med ABS-bromsar och sen väljer att byta hoj till en hoj utan ABS-bromsar. Och tänker man sig inte för och behöver bromsa eller liknande så kanske man får sig en liten överraskning innan man "hinner vänja om sig", om ni förstår hur jag tänker och menar. Men man borde få välja själv, med eller utan, borde vara upp till var och en.
 

Ozzi

Guest
99,8% av förarna på detta forum skulle ha grym nytta av ABS, det krävs ett renodlat proffs för att övervinna detta system vid en paniksituation.:tummenupp
 

gluffis

Slowrider
Gick med
17 Dec 2004
Ort
Västmanland
Hoj
En orange
Jag har abs på Ninjan. Har testat den i verkligheten och man tappar inte bromsverkan direkt, hade i alla fall bakhjulet dansandes i luften efter rakan på gelleråsen. Det krävs mycket rutin och kunskap att slå abs'en, har sett nått test med racepiloter mot vanliga piloter och racepiloten lyckades väl med någon meter kortare utan abs. Detta under kontrollerade former, vilket det sällan är i verkligheten...
 

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Ort
Norrköping
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Då är väl säkerheten desto viktigare? :D

I vilka lägen anser ni som ställer er tveksamma till ABS att det är en fördel att kunna "låsa upp" en hoj?

Kanske skulle nöjt sig vid 130-150hästar, istället för 200häst med ABS, Tractioncontrol, antiwheelie, AutomaticSteeringControl (kommer väl snart iaf :D )
 

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Ort
Norrköping
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
I vilka lägen anser ni som ställer er tveksamma till ABS att det är en fördel att kunna "låsa upp" en hoj? Mest nyfiken, alla tycker olika.

Är tekniknörd, vilket har gjort att jag aldrig litar på teknik :)
 

Eas94

Sporthojsnörd
Gick med
10 Nov 2009
Ort
Mölndal
Hoj
Honda Hornet 600 -04
Ni som viftar med procentsatser hit och dit, ni har inte riktigt tänkt igenom era argument. En ganska stor del av hojarna på detta forum skall ju inte ens köras med maximalt grepp hela tiden; enduro, cross, motard och stunt-hojar är de fordon kan jag komma på på rak arm som absolut inte ska ha ABS-bromsar.
 
Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
Kanske skulle nöjt sig vid 130-150hästar, istället för 200häst med ABS, Tractioncontrol, antiwheelie, AutomaticSteeringControl (kommer väl snart iaf :D )

Äh, har man råd så är det väl bara att handla =0) Tror knappast de systemen med de inställningsmöjligheterna hämmar någon förare på detta forum.
 

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Ort
Norrköping
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
99,8% av förarna på detta forum skulle ha grym nytta av ABS, det krävs ett renodlat proffs för att övervinna detta system vid en paniksituation.:tummenupp

Ett proffs ser till att inte hamna i en paniksituation ;)
 

Chon

Ny medlem
Gick med
15 May 2007
Ort
Arvika
Hoj
SuperDuke -05
Ser inte direkt nån nackdel med ABS, måste ju kännas mycket tryggare på dåligt underlag( regn osv.). De flesta är trots allt inte proffsförare.
 
Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
Ni som viftar med procentsatser hit och dit, ni har inte riktigt tänkt igenom era argument. En ganska stor del av hojarna på detta forum skall ju inte ens köras med maximalt grepp hela tiden; enduro, cross, motard och stunt-hojar är de fordon kan jag komma på på rak arm som absolut inte ska ha ABS-bromsar.

Finns det någon hoj som från fabrik är en stunthoj? Crossar är väl sällan vägreggade och omfattas troligen inte av ett sådant beslut och övriga går väl alldeles utmärkt att ha ABS på så länge det är urkopplingsbart. Varför skulle inte en motard ha ABS btw, bromsar dom verkligen upp ställen i kurvorna?

Kul att diskutera ABS etc. =0)
 
Nyheter
Boka provkörning under Start2Ride nu

Under helgen arrangerar mot...

Dags för 2024 års Start2Ride

Kommande helg arrangerar mo...

Härlig uppslutning på kortegen i Sydnärke!

Den traditionsenliga mc-kor...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Circuit de Barcelona-Catalunya storsatsar

Gran Premi de Catalunya Mot...

Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Top