Frågor man vågar ställa

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Ort
Örebro
Hoj
Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition & Suzuki CS125 -83
Hade sherwin någon youtubekanal? Jag undrar för han skulle antagligen tjänat en jäkla massa pengar på den när folk vill se idioten.
Jag tror att han var som mest aktiv innan Youtube blev standardkanal för alla hemmafixare. Annars hade jag suttit som klistrad vid alla nya uppladdningar.
 

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
Hade sherwin någon youtubekanal? Jag undrar för han skulle antagligen tjänat en jäkla massa pengar på den när folk vill se idioten.
Det hade han, men jag hittar den inte längre.
Jag tyckte det var mycket som indikerade ploj och att han liksom försade sig några gånger. Miljöerna och vad som pågick där av påkostade byggen.

Min gissning är att det var en hd-mek/byggare som plojade med plastraketer och nybörjare på dessa. Lite som svenska västklubbar hade ”kast med liten japsmotor” och liknande upptåg.

Faran är kanske de som tar efter utan att fatta.

Annan historia. Fanns en sjukt rolig tråd med en snubbe som skruvade sin tailtidy i nån intetsägande klump under sadeln. Brutal skruv rakt igenom ECU på en GSXR1000R, om jag minns rätt. Sen ville den inte starta…

Lång ganska rolig tråd. Någon?
 

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Ort
Precis vid ringen
Hoj
En sån där grön.
Trots påminnelse i kalendern lyckades jag missa att deklarera. Hjärnan blir tydligen nollställd efter valborgfirande och ledig första maj.

1250 kronor ska det kosta per person om man är tillräckligt sen. Någon som har empirisk erfarenhet av hur hårda skatteverket brukar vara, hur lång tid som är tillräckligt sent?
 

fleece

fleece
Gick med
23 Oct 2004
Ort
nybro
Hoj
Z1000SX -14/ KX250F -14/ SX250 -13
Trots påminnelse i kalendern lyckades jag missa att deklarera. Hjärnan blir tydligen nollställd efter valborgfirande och ledig första maj.

1250 kronor ska det kosta per person om man är tillräckligt sen. Någon som har empirisk erfarenhet av hur hårda skatteverket brukar vara, hur lång tid som är tillräckligt sent?

En kompis glömde bort att skicka in den för några år sedan. Han upptäckte det först när jag frågade om hans deklaration/avdrag blivit godkända. Kommer inte ihåg om han ringde och frågade hur han skulle göra eller om han bara skickade in den men han fick inte betala någon avgift iallafall. Det var minst en månad försent
 

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Ort
Precis vid ringen
Hoj
En sån där grön.
Har i mitt 70-tals hus ofta stopp i ett av avloppen. Går tillfälligt att fixa med renspump men då man får göra det hyggligt ofta misstänker jag att man borde rensa i vattenlåset. Men går det att göra på detta vattenlås? Det ser ju nästan ut som man ska kunna skruva ut den nedre delen här, men den sitter som berget. Är det bara att ta i "tillräckligt" med lämpligt verktyg, eller är det någon slags utsmycknad och i själva verket får man skruva bort allt från resten av avloppet (skruven ovan och bakom)? Vill inte dra sönder något om det ändå inte är tänkt att man ska "in" den vägen. Har den stått orörd i 50 år kan jag dock förstå om den är lite trög.

1714821329947.jpeg
 

spixer

spiff
Gick med
20 Jun 2007
Ort
Skåne
Hoj
yzf 1000R och FZR1000
Har i mitt 70-tals hus ofta stopp i ett av avloppen. Går tillfälligt att fixa med renspump men då man får göra det hyggligt ofta misstänker jag att man borde rensa i vattenlåset. Men går det att göra på detta vattenlås? Det ser ju nästan ut som man ska kunna skruva ut den nedre delen här, men den sitter som berget. Är det bara att ta i "tillräckligt" med lämpligt verktyg, eller är det någon slags utsmycknad och i själva verket får man skruva bort allt från resten av avloppet (skruven ovan och bakom)? Vill inte dra sönder något om det ändå inte är tänkt att man ska "in" den vägen. Har den stått orörd i 50 år kan jag dock förstå om den är lite trög.

View attachment 498067
Alla mina sådana går att skruva av, men jag är ingen expert så invänta fler svar.
 

sportbike

ond
Personal
Gick med
1 Oct 2005
Ort
Sthlm
Hoj
avverkat 50+
Har i mitt 70-tals hus ofta stopp i ett av avloppen. Går tillfälligt att fixa med renspump men då man får göra det hyggligt ofta misstänker jag att man borde rensa i vattenlåset. Men går det att göra på detta vattenlås? Det ser ju nästan ut som man ska kunna skruva ut den nedre delen här, men den sitter som berget. Är det bara att ta i "tillräckligt" med lämpligt verktyg, eller är det någon slags utsmycknad och i själva verket får man skruva bort allt från resten av avloppet (skruven ovan och bakom)? Vill inte dra sönder något om det ändå inte är tänkt att man ska "in" den vägen. Har den stått orörd i 50 år kan jag dock förstå om den är lite trög.

View attachment 498067
Den går absolut att dela på men har väl kärvat ihop, be careful.
 

asfalt svarvare

kanske inte helt normal...
Gick med
2 Mar 2012
Ort
i en lekstuga
Hoj
19 cylindrar fördelat på 11 cyklar
Har i mitt 70-tals hus ofta stopp i ett av avloppen. Går tillfälligt att fixa med renspump men då man får göra det hyggligt ofta misstänker jag att man borde rensa i vattenlåset. Men går det att göra på detta vattenlås? Det ser ju nästan ut som man ska kunna skruva ut den nedre delen här, men den sitter som berget. Är det bara att ta i "tillräckligt" med lämpligt verktyg, eller är det någon slags utsmycknad och i själva verket får man skruva bort allt från resten av avloppet (skruven ovan och bakom)? Vill inte dra sönder något om det ändå inte är tänkt att man ska "in" den vägen. Har den stått orörd i 50 år kan jag dock förstå om den är lite trög.

View attachment 498067
Tigersåg......bort med skiten o spendera en halvtimme med lite rörjox från gubbdagis- peace of mind efter utfört arbete. Troligen äkta metall i ditt fall.....bättre med äkta plast som inte ärgar ihop eller redan är ihopärgat.
 

fleece

fleece
Gick med
23 Oct 2004
Ort
nybro
Hoj
Z1000SX -14/ KX250F -14/ SX250 -13
Som redan sagts bättre att byta till ett nytt i plast mycket lättare att rensa. Finns även sådana som är kromad plast om man inte tycker det passar med vita
 

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
Har i mitt 70-tals hus ofta stopp i ett av avloppen. Går tillfälligt att fixa med renspump men då man får göra det hyggligt ofta misstänker jag att man borde rensa i vattenlåset. Men går det att göra på detta vattenlås? Det ser ju nästan ut som man ska kunna skruva ut den nedre delen här, men den sitter som berget. Är det bara att ta i "tillräckligt" med lämpligt verktyg, eller är det någon slags utsmycknad och i själva verket får man skruva bort allt från resten av avloppet (skruven ovan och bakom)? Vill inte dra sönder något om det ändå inte är tänkt att man ska "in" den vägen. Har den stått orörd i 50 år kan jag dock förstå om den är lite trög.

View attachment 498067
Oljefiltertång, (den med band https://www.biltema.se/bil---mc/bil...MIiq-P3-j1hQMVnVSRBR1t9gD3EAQYAiABEgIBj_D_BwE , eller bara en spännrem och en pinne, om det inte räcker med handskar som ger friktion. Tar du polygrip, med risk för att deformera, linda t ex baksidan av smärgel mot koppen. Baksidan ger också friktion men skaver inte sönder fullständigt.
Finns många metoder…Tycker oftast handkraft räcker, om man får tag och bett.
 
Last edited:

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
De brukar vara engångs de asen, är skiten som stockar som tätar dem.
Brukar gå att öppna med gummihandskar och jävlar anamma, men brukar aldrig bli riktigt tätt igen efter det.
 

Ivil

In BP we trust.
Gick med
8 Dec 2005
Ort
Svealand
Hoj
-
Nu är det ca12-15år sedan jag jobbade med serva oljebrännare men har för mig att det sitter en insex skruv på pumpen man kan öppna och lufta.
På vissa pumpar satt det en sil i pumpen också. Hur gammalt är munstycket?
Jag hade en adapter som man satte istället för relät där kunde man styra alla funktioner med vippbrytare och tvångsköra allt.
Hittar jag det i källaren så skulle jag kunna skicka den till dig är bra när man felsöker
Rotade lite i gömmorna.
Tror den kallas för Intertester.
Inte mpnga rörisar som kan oljebrännare längre.ä, tyvärr. I alla fall inte i de större städerna.1000021492.jpg
 
Nyheter
Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Provkörningsduell, Ducati Hypermotard 698 Mono mot Husqvarna 701 SM!

Just nu är Allt om MC på et...

Top