Frågor man vågar ställa

oops164

Smed
Gick med
13 Aug 2003
Ort
Göinge Fridhem/ Kristianstad
Hoj
Tösernas leksaker,
Tänkte bygga en trall på berget. Riktig jävla granit så min Hilti tar evigheter på sig att fixa hål. Svärfar har en gammal Kobra som jag tror skulle kunna borra lite snabbare. Ja, jag vet att dessa gamla härken vibrerar rejält. Jag lyckas inte få igång den, vem skulle man kunna tänka sig att lämna in den till som förstår gamla maskiner och inte tar betalt i mängder? Södra sidan av Sthlm helst, men går att åka längre om det är bra verkstad
Vad för storlek och vilket märke på borret du kört med? Jag har borrat 18 mm hål i granit med min lilla Hilti TE2 batterimaskin med Hiltis 4 skäriga betongborr. Visst det tog mer tid än i betong.
 
Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
Borrat ganska mycket upp till kanske 24 mm, kört både med finborr och Lidl men märker ingen större skillnad. Ena finborren gick dock rakt av nedanför skaftet, säkert inga problem att få en ny eller pengarna tillbaka men tog inte tag i det då. Använt i huvudssak 220V julamaskin, 1500W tror jag den är på vilket räckt till för bra djupa hål, har Milwaukees M18 också men inte borrat lika mycket med den. Största fördelen utöver ej sladd är att den har back vilket julas saknar, fått kämpa ibland =/ Typ lika snabba utan att ha jämfört, 220V slår nog hårdare och batteri snabbare.

Sen spelar teknik/handhavande in mycket, hänger du på maskin och trycker hårdare o hårdare blir det inte bra. Gamla termen "låt maskin göra jobbet" gäller även här, borren kommer studsa upp och ner mot stenen vid lätt tryck. Borrens säte i maskin är i regel fjädrande, applicera bara så mycket tryck att borren slutar studsa även om det går att finjustera med lite mer tryck. Nu borrar du optimalt och det går så snabbt maskin och borr mäktar med.

Kyla med vatten är säkert en bra idé, har själv borrat så billigt att jag aldrig bemödat mig att dra fram vatten..faktiskt.

Jula har/hade någon större maskin men läste recensionerna som tur var, fler än en vill jag minnas med samma budskap(ur minnet):

-Fungera svinbra, stark som en oxe och motorn brann upp andra dagen.. förstås.

Milwaukee M18

Jula 12 mm

Jula 16 mm

Service Jula

Jula 12 mm och större
 

PerJohan

Sporthojsnörd
Gick med
28 Apr 2006
Ort
Smålandsskogen (i Värnamotrakten)
Hoj
Kawasaki Z500 -81 såld Honda VRF800 -98 såld Kawasaki Z750 -06
Nä, det har jag iofs inte. Trodde det var samma man använde. Blir att googla lite, annars får jag återkomma.
Jag gjorde misstaget att försöka borra i kaklet hemma i nya badrummet med fel borr.. Första hålet klarade jag inte ens av att komma halvvägs genom kakelplattan på en periodpaus i hockeyn, sen kom jag på att jag nog hade andra borr (borren jag testade först med fick jag låna av snickaren som skulle montera badrumsmöblerna, fastskruvade i de hål han bad mig borra), så jag gick och kollade och hittade en för kakel. Fem minuter senare hade jag borrat 8-10 hål typ. Så ja, rätt borr är avgörande, och inte ens den snickaren verkade ha koll (han var iofs inte världens vassaste överlag och blev utbytt på vår begäran).
 

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Ort
Sigtuna
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Är det någon som vet om det är något magiskt med detta kabelkit för att parallellköra två stycken Honda EU20i elverk med varandra?
Fundrar på att göra ett själv, 4000:- för detta känns lite överkant.
HondaEU20i_p-cable.jpg
Honda part no 32360Z07C63
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Är det någon som vet om det är något magiskt med detta kabelkit för att parallellköra två stycken Honda EU20i elverk med varandra?
Fundrar på att göra ett själv, 4000:- för detta känns lite överkant.
View attachment 498568
Honda part no 32360Z07C63

Jag förutsätter att dom på något sätt fixat så att faserna ligger perfekt i fas med varandra?
Hur ordnar du det på egen hand?
 

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Karlskrona
Hoj
CBR1000RR, 700 CL-X Sport, 500W Bafang
Åt vilket håll ska toarullen monteras i sin hållare!!??

Tjejen sätter den så att "dragänden" är in mot väggen, och jag hävdar bestämt att man drar rullen från "framsidan", dvs. med dragänden in mot mig/rummet.

Så...kan den här världsomfattande frågan lösas här o nu av den kunskapsdigra församlingen på SH, eller ska jag behöva vända rullen vareviga gång jag behöver uppsöka holken?
 

Cowdriver

...." diobo' ragazzi quanti siete! "....
Gick med
9 Mar 2007
Ort
Halland
Hoj
Aprilia RS 250-98,Aprilia RSV4R-10, Aprilia RS660-21 Undrar vad det blir-32?
Åt vilket håll ska toarullen monteras i sin hållare!!??

Tjejen sätter den så att "dragänden" är in mot väggen, och jag hävdar bestämt att man drar rullen från "framsidan", dvs. med dragänden in mot mig/rummet.

Så...kan den här världsomfattande frågan lösas här o nu av den kunskapsdigra församlingen på SH, eller ska jag behöva vända rullen vareviga gång jag behöver uppsöka holken?
Inte fru material, gör slut omedelbart.
 

erikn

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Jul 2013
Ort
Tumba
Hoj
Yamaha XJ 900 -85
Åt vilket håll ska toarullen monteras i sin hållare!!??

Tjejen sätter den så att "dragänden" är in mot väggen, och jag hävdar bestämt att man drar rullen från "framsidan", dvs. med dragänden in mot mig/rummet.

Så...kan den här världsomfattande frågan lösas här o nu av den kunskapsdigra församlingen på SH, eller ska jag behöva vända rullen vareviga gång jag behöver uppsöka holken?
Vill man läsa upp och ner eller inte?

1715846781087.png
 

sportbike

ond
Personal
Gick med
1 Oct 2005
Ort
Sthlm
Hoj
avverkat 50+
Åt vilket håll ska toarullen monteras i sin hållare!!??

Tjejen sätter den så att "dragänden" är in mot väggen, och jag hävdar bestämt att man drar rullen från "framsidan", dvs. med dragänden in mot mig/rummet.

Så...kan den här världsomfattande frågan lösas här o nu av den kunskapsdigra församlingen på SH, eller ska jag behöva vända rullen vareviga gång jag behöver uppsöka holken?
Har ni katt?
 

sportbike

ond
Personal
Gick med
1 Oct 2005
Ort
Sthlm
Hoj
avverkat 50+
- Ja fast han får inte vara i badrummet för han slickar på golvet när det är Klorin-torkat.
(slickar även på flaskan om någon droppe Klorin runnit längs kanten)
Ok, har man katt och inget "lock" på rullen så ska dragänden va in mot väggen för kattfan ska ju alltid veva ut hela rullen.
Har man ingen katt ska dragänden ALLTID vara vänd utåt.
Basta
 

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Karlskrona
Hoj
CBR1000RR, 700 CL-X Sport, 500W Bafang
Ok, har man katt och inget "lock" på rullen så ska dragänden va in mot väggen för kattfan ska ju alltid veva ut hela rullen.
Har man ingen katt ska dragänden ALLTID vara vänd utåt.
Basta
- Instämmer, med vår friskrivningsklausul som begränsar kattens närvaro på toaletten.
 

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Ort
Sigtuna
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Jag förutsätter att dom på något sätt fixat så att faserna ligger perfekt i fas med varandra?
Hur ordnar du det på egen hand?
Det är huvudbryet just nu, på den senare modellen så är det bara att koppla ihop elverken med med LN+J i parallelluttagen. Och jag har sett nån snubbe på YT som har kopplat ihop "min" modell med annat fabrikat med bara LN+J.
Därav min frågeställning med hopp om att nån på forumet har en sån där kabel och kan kolla i "dosan" på mitten.
Hittar tyvärr inget kopplingsschema nånstans.
 

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Ort
Örebro
Hoj
Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition & Suzuki CS125 -83
Jag gjorde misstaget att försöka borra i kaklet hemma i nya badrummet med fel borr.. Första hålet klarade jag inte ens av att komma halvvägs genom kakelplattan på en periodpaus i hockeyn, sen kom jag på att jag nog hade andra borr (borren jag testade först med fick jag låna av snickaren som skulle montera badrumsmöblerna, fastskruvade i de hål han bad mig borra), så jag gick och kollade och hittade en för kakel. Fem minuter senare hade jag borrat 8-10 hål typ. Så ja, rätt borr är avgörande, och inte ens den snickaren verkade ha koll (han var iofs inte världens vassaste överlag och blev utbytt på vår begäran).
I nödfall funkar det att använda ett betong-/hammarborr, gärna en modell med 4 skär, som då används utan slag t.ex. i vanliga skruvdragaren. Inte lika bra som kakelborr såklart, men i nödfall som sagt.
 

PerJohan

Sporthojsnörd
Gick med
28 Apr 2006
Ort
Smålandsskogen (i Värnamotrakten)
Hoj
Kawasaki Z500 -81 såld Honda VRF800 -98 såld Kawasaki Z750 -06
I nödfall funkar det att använda ett betong-/hammarborr, gärna en modell med 4 skär, som då används utan slag t.ex. i vanliga skruvdragaren. Inte lika bra som kakelborr såklart, men i nödfall som sagt.
Ja, jag minns inte (eller minns inte ens om jag vet) vad det var för borr snickaren hade valt att erbjuda (och själv hade försökt med). Men antagligen för att borra grillkol med.
 

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Nyheter
Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Provkörningsduell, Ducati Hypermotard 698 Mono mot Husqvarna 701 SM!

Just nu är Allt om MC på et...

Top