Vilket fett till hjulaxel?

eliiias

Ny medlem
Gick med
7 Nov 2023
Hoj
Rieju Drac 2020
Jag hade tänkt mig smörja hjulaxeln och har kollat lite trådar om detta, verkar finnas massvis med alternativ. Jag undrar egentligen på grund av att jag möjligtvis har rätt typ av fett någonstans i garaget, så vad fungerar bäst som fett till hjulaxeln är min fråga?
 

Grandell

Inte alltid sist
Gick med
30 Nov 2005
Ort
Gisslarbo
Hoj
Drixton, Husaberg, TZ, RS, P&M, Bakker, Moto Martin, Bimota, Harris, ISR, Puch, Rickman, SRM, Rudge, Sexoped mm
Har du något slags fett kvittar det nog vilken sort det är, tror inte ens det är fett på hjulaxlarna då cykeln är ny. Smör kanske kan sorteras bort men matolja skulle nog göra sitt jobb det också, smörja så det går lätt.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Eftersom fettet bara är där som korrosionsskydd och för göra det lättare dra ut och trycka in axeln duger viket fett (kullagerfett osv ) som helst men du fettar in gängorna också, tänk på dra av 1/3 på åtdragningsmoment, tex 100 Nm med torr gänga blir 70Nm med fettig gänga.
Annars god chans du trycker ihop distansen mellan hjullagren och sätter kullagren i spänn vilket förkortar livslängden.
 

Abrakadabra

Sporthojsnörd
Gick med
1 Apr 2005
Ort
Stockholm-ish
Hoj
>1
Jag var på Swedol i helgen och han som jobbade med oljorna hade koll. Han rek. den här för lager (länkage och sving) och jag antar att den fungerar lika bra till axlarna.
 
Last edited:

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Eftersom fettet bara är där som korrosionsskydd och för göra det lättare dra ut och trycka in axeln duger viket fett (kullagerfett osv ) som helst men du fettar in gängorna också, tänk på dra av 1/3 på åtdragningsmoment, tex 100 Nm med torr gänga blir 70Nm med fettig gänga.
Annars god chans du trycker ihop distansen mellan hjullagren och sätter kullagren i spänn vilket förkortar livslängden.
Nej, du trycker INTE ihop distanserna i naven om du drar åt med 100Nm och insmorda gängor, inte ens om du drar åt med 200Nm. Om du inte har distanser av lödtenn möjligen, men normala ståldistanser trycks INTE ihop av det. I så fall skulle ju en pallbock till bilen bara skrynklas ihop om man ställde en bil på den.

Däremot finns det risk att du drar sönder gängorna, men dom tål betydligt mer än 30% överbelastning också. Om du inte har bytt axeln till lödtenn också, eller något från Temu.
 

Vrak2005

Z800
Gick med
22 Mar 2005
Ort
Kungälv
Hoj
Z800 -14
Nej, du trycker INTE ihop distanserna i naven om du drar åt med 100Nm och insmorda gängor, inte ens om du drar åt med 200Nm. Om du inte har distanser av lödtenn möjligen, men normala ståldistanser trycks INTE ihop av det. I så fall skulle ju en pallbock till bilen bara skrynklas ihop om man ställde en bil på den.

Däremot finns det risk att du drar sönder gängorna, men dom tål betydligt mer än 30% överbelastning också. Om du inte har bytt axeln till lödtenn också, eller något från Temu.
Det bästa är väl att se till att man inte fettar in gängorna och sen drar åt med åtdragningsmoment enligt manualen. Muttern skall ju sitta kvar också.

En släkting till mig hade läst något om smorda gängor och dra åt 30% mindre när han bytte däck. Slutade med att bildäcket lossnade. Bättre att alltid dra åt med moment enligt manualen.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Det bästa är väl att se till att man inte fettar in gängorna och sen drar åt med åtdragningsmoment enligt manualen. Muttern skall ju sitta kvar också.

En släkting till mig hade läst något om smorda gängor och dra åt 30% mindre när han bytte däck. Slutade med att bildäcket lossnade. Bättre att alltid dra åt med moment enligt manualen.
Ja, på något vis har jag fått för mig att dom som bygger hojarna har bäst koll på hur man ska serva dom också. Det som håller muttern är ju i många fall just spännkraften och trögheten i gängorna, så både smörja och mindre moment är bra sätt att kolla hur bra hojförsäkringen verkligen är.
 

Abrakadabra

Sporthojsnörd
Gick med
1 Apr 2005
Ort
Stockholm-ish
Hoj
>1
Ja, på något vis har jag fått för mig att dom som bygger hojarna har bäst koll på hur man ska serva dom också. Det som håller muttern är ju i många fall just spännkraften och trögheten i gängorna, så både smörja och mindre moment är bra sätt att kolla hur bra hojförsäkringen verkligen är.
Leverantörerna försöker även hålla kostnaderna nere. Därför är många hjullager och axlar inte överdrivet smorda med fett.

Ursäkta frågan.
När det gäller gängor. Kan man använda kopparpasta istället för fett, m.a.p åtdragningsmoment och tröghet/friktion i gängorna?
 

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Ort
Sigtuna
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Leverantörerna försöker även hålla kostnaderna nere. Därför är många hjullager och axlar inte överdrivet smorda med fett.

Ursäkta frågan.
När det gäller gängor. Kan man använda kopparpasta istället för fett, m.a.p åtdragningsmoment och tröghet/friktion i gängorna?
NEJ, (Biltemas) metallfria monteringspasta är lämpligt.
Kopparpasta och aluminium är en dålig kombo, "funkar" möjligen i en torr miljö men risk för korrision finns iallafall. Det finns alupasta men torra gängor är det bästa, mindre risk att skruvförbandet lossnar av sig självt.
Smörjer saker gör man ju för att minska friktionen där det ska glida.......
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Nej, du trycker INTE ihop distanserna i naven om du drar åt med 100Nm och insmorda gängor, inte ens om du drar åt med 200Nm. Om du inte har distanser av lödtenn möjligen, men normala ståldistanser trycks INTE ihop av det. I så fall skulle ju en pallbock till bilen bara skrynklas ihop om man ställde en bil på den.

Däremot finns det risk att du drar sönder gängorna, men dom tål betydligt mer än 30% överbelastning också. Om du inte har bytt axeln till lödtenn också, eller något från Temu.
Du kan rätt om det gäller ståldistanser
Jag vet att du har fel när det gäller Aluminiumdistansrör
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
”Kan ha rätt”😂😂 Lycka till att deformera en ståldistans.
Absolut, men hur många nya hojar har ståldistanser idag? Oavsett så lär man vilja förutsätta att distansen är av alu för gissar man fel och drar för hårt så har man större problem än vilket fett man ska ha på axeln, så @Comeback har rätt i att man inte villl överdra momentet på hjulaxeln.
 

Tanken

Sporthojsnörd
Gick med
10 Nov 2016
Ort
Gefle
Hoj
Ducati Monster 1200S 2020
Från min enduro karriär: KEDJESPRAY

Enklare än så blir det inte, sluta övertänkt saker ooch ting..

Och alltid dra med moment!!!!
 
Nyheter
Boka provkörning under Start2Ride nu

Under helgen arrangerar mot...

Dags för 2024 års Start2Ride

Kommande helg arrangerar mo...

Härlig uppslutning på kortegen i Sydnärke!

Den traditionsenliga mc-kor...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Circuit de Barcelona-Catalunya storsatsar

Gran Premi de Catalunya Mot...

Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Top