Sverigedemokraterna.....

Heaven

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Oct 2023
Hoj
Snabb och naken, men oftast påklädd och behärskad
Ja, och det är inte "udda i det här sammanhanget".

Det är modus operandi för S och har så varit i långt över 50 år.

Så, du hade fel. 😊
Ok, fair enough och point taken. Men det är åtminstone första gången mig veterligen detta sker som en partiledare sen försvarar upplägget och tydligt deklarerar att de tänker fortsätta med det. Det kan jag tycka är udda - om det är bra eller dåligt får väl vara öppet för tolkning och där är nog inte sista ordet sagt.
 

Heaven

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Oct 2023
Hoj
Snabb och naken, men oftast påklädd och behärskad
Liberalerna är åtminstone enormt förutsägbara när de nu vill förbjuda anonym kommunikation från partier. Tycker de borde gå ett steg längre och förbjuda dumma människor när de ändå håller på.
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Liberalerna är åtminstone enormt förutsägbara när de nu vill förbjuda anonym kommunikation från partier. Tycker de borde gå ett steg längre och förbjuda dumma människor när de ändå håller på.
Dom får fan byta namn till Prohibiterna.
 

Heaven

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Oct 2023
Hoj
Snabb och naken, men oftast påklädd och behärskad
Dom får fan byta namn till Prohibiterna.
Folkpartism.

Men mer seriöst kan jag sympatisera med idén bakom förslaget, inte minst därför att det då blir lättare att komma åt även S metoder. Hur skulle S till exempel med hedern i behåll kunna gå emot ett sånt förslag när de nu med hög svansföring kritiserat SD?

Men samtidigt kan man ju bara skratta åt hur hopplöst efter sin tid L är och hur lite de begriper av den nya medielogiken. Ett sånt där förslag skulle efter år av utredningar bara bli något tandlöst som ändå inte kommer åt det verkliga problemet. För dagens och morgondagens problem fungerar inte gårdagens lösningar.
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Ok, fair enough och point taken. Men det är åtminstone första gången mig veterligen detta sker som en partiledare sen försvarar upplägget och tydligt deklarerar att de tänker fortsätta med det. Det kan jag tycka är udda - om det är bra eller dåligt får väl vara öppet för tolkning och där är nog inte sista ordet sagt.
Ja det håller jag med om, en partiledare som står för något, det är helt sjukt och väldigt udda 😉😘

Men ja, JÅ kunde gjort det aningen snyggare. Point taken här också. 💑
 

Heaven

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Oct 2023
Hoj
Snabb och naken, men oftast påklädd och behärskad
Ja det håller jag med om, en partiledare som står för något, det är helt sjukt och väldigt udda 😉😘

Men ja, JÅ kunde gjort det aningen snyggare. Point taken här också. 💑
Ja, det blir lite clusterfuck i hjärnan när man funderar på vad som egentligen är värst:

...att bli påkommen med att agera omoraliskt, stå upp för det och sen fortsätta agera omoraliskt...

...eller att aldrig öppet erkänna att man agerar omoraliskt, men ständigt och jämt proklamera hur illa det är när andra gör det, samtidigt som alla tydligt kan se att man fortsätter agera omoraliskt...

Jag saknar en tredje variant som är bättre än båda dessa.
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Ja, det blir lite clusterfuck i hjärnan när man funderar på vad som egentligen är värst:

...att bli påkommen med att agera omoraliskt, stå upp för det och sen fortsätta agera omoraliskt...

...eller att aldrig öppet erkänna att man agerar omoraliskt, men ständigt och jämt proklamera hur illa det är när andra gör det, samtidigt som alla tydligt kan se att man fortsätter agera omoraliskt...

Jag saknar en tredje variant som är bättre än båda dessa.
Jag föredrar förstnämnda.

Det tredje alternativet kanske kan vara:

...att bli beskylld för att agera omoraliskt, stå emot det, förklara varför och sen fortsätta fokusera på att rädda landet

Något jag verkligen längtar efter är när politiker börjar trycka tillbaka media. Eller det gör ju redan etablerade politiker mot alternativ media, men jag vill se högerpolitiker trycka emot vänstermedia. JÅ gjorde det ganska bra. Är också bra att bojkotta etablerad media, Trump gör det bra också.
 

Heaven

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Oct 2023
Hoj
Snabb och naken, men oftast påklädd och behärskad
Jag föredrar förstnämnda.

Det tredje alternativet kanske kan vara:

...att bli beskylld för att agera omoraliskt, stå emot det, förklara varför och sen fortsätta fokusera på att rädda landet

Något jag verkligen längtar efter är när politiker börjar trycka tillbaka media. Eller det gör ju redan etablerade politiker mot alternativ media, men jag vill se högerpolitiker trycka emot vänstermedia. JÅ gjorde det ganska bra. Är också bra att bojkotta etablerad media, Trump gör det bra också.
Jag skulle väl kanske hellre se att man på allvar tog tag i frågan om bl.a. presstöd och public service när man nu har makten.

Den här intervjun var för övrigt belysande på rätt många olika sätt, både när det gäller att stå upp, men också där han har lite svårare med argumentationen.

 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Jag skulle väl kanske hellre se att man på allvar tog tag i frågan om bl.a. presstöd och public service när man nu har makten.

Den här intervjun var för övrigt belysande på rätt många olika sätt, både när det gäller att stå upp, men också där han har lite svårare med argumentationen.

Ja den var inte toppen och lite "du rå" attityd men ändå befriande - kom inte dragandes med ert skit liksom.

Plus att jag bara ÄLSKAR att han fick in att det är TV4 som varit med och förstört landet, vilket är strax över 100% sant.
 

Heaven

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Oct 2023
Hoj
Snabb och naken, men oftast påklädd och behärskad
Ja den var inte toppen och lite "du rå" attityd men ändå befriande - kom inte dragandes med ert skit liksom.

Plus att jag bara ÄLSKAR att han fick in att det är TV4 som varit med och förstört landet, vilket är strax över 100% sant.
Jag tänker nog att det där är ett budskap som funkar klockrent gentemot SD:s väljare, men mindre bra gentemot människor som gillar att kolla på TV4.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Jag tänker nog att det där är ett budskap som funkar klockrent gentemot SD:s väljare, men mindre bra gentemot människor som gillar att kolla på TV4.
Jo, jag kan redan höra polaren som är fackligt aktiv prata om det där, och hur dråpligt Jimmie framstår. Även om jag nog kan tycka att Jimmie har väldigt många poänger.
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Jag tänker nog att det där är ett budskap som funkar klockrent gentemot SD:s väljare, men mindre bra gentemot människor som gillar att kolla på TV4.
Ja och de som tittar på tv4 är nog inte presumtiva väljare ändå så det kvittar säkert.

Under tiden skjuts det som vanligt hela tiden och överallt. 🥰
 

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
Svågerpolitik, etablissemang, tjänster och gentjänster, intressegrupper, åsiktskorridor, kulturelit, lobbying osv osv toppat med lite värdegrund och tvångsintegrationsexperiment på sin egna befolkning.
Sen kommer det en motreaktion på allt det här.

Vilka ska piskan få smaka egentligen?
Lekstuga.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Fler frågor för tv4 att besvara, så tråkigt.

Som vanligt kommer SD gå starkare ur även denna strid.

Jag är inte det minsta förvånad. Vänsterfolket i media kämpar vidare med sin ohederliga intifada mot meningsskiljaktiga.
 
Last edited:

Heaven

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Oct 2023
Hoj
Snabb och naken, men oftast påklädd och behärskad
Fler frågor för tv4 att besvara, så tråkigt.

Som vanligt kommer SD gå starkare ur även denna strid.

Jag är inte så säker på det. Visst, bland deras mest trogna går detta hem och en och annan ytterligare kan man säkert locka, men merparten av de som applåderar tror jag redan är sedan länge övertygade SD-sympatisörer, vilket tyder på att utspelen mer handlar om att stärka sin position bland dem än att övertyga nya potentiella väljare.

De som skall övertygas är inte Annika Strandhäll och det finns nog en hel del som nu börjar bli mer tveksamma, både till viss del bland egna väljare och framför allt bland samarbetspartiernas. Då tänker jag inte framför allt på det som framkom i själva avslöjandet, som var relativt tunt, utan på hur reaktionen från JÅ varit efteråt - en stilstudie i trumpism och konspirationsteorier som jag tror långt ifrån går hem hos alla. Sverige är inte USA.

Det är helt klart att SD gått i en mer radikal riktning, jämfört med när de för några år sedan satsade på att bredda sig och bli mer rumsrena och detta tror jag inte blivit riktigt tydligt för alla förrän nu. Paula Bieler beskrev detta bra i en podd i veckan och att det också var en av anledningarna till att hon hoppade av. Det är nog inte omöjligt att SD även kan tappa en och annan företrädare pga detta, t ex tidigare moderater i kommuner osv. som inte alls står för denna typ av kommunikation (som även går helt emot SD:s officiella kommunikationsplan), utan som är mer pragmatiska politiker som får saker gjorda utan att väcka konflikt hela tiden.

I förlängningen riskerar detta för SD bli ett vägval mellan att kunna fortsätta kriga på nätet eller att kunna ha reellt inflytande.

Kanske projicerar jag bara min egen reaktion på andra nu. Själv har jag nämligen svårt att fortsätta ta SD på någon som helst allvar fortsättningsvis om de inte kan visa prov på bättre omdöme än vad de gör nu.

EDIT: huvudet på spiken i dagens GP-ledare, där Susanna Birgersson ser förbi semantiken om trollarméer och desinformation.

 
Last edited:

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Ort
Paradiset söder om stan
Hoj
... vilken av dom?
Själv har jag nämligen svårt att fortsätta ta SD på någon som helst allvar fortsättningsvis om de inte kan visa prov på bättre omdöme än vad de gör nu.
Det är väl det som är huvudproblemet med SD, dom har ju Jimmie nu, men vad händer om/när han faller bort? Då SD för mig är det enda alternativet om jag nu bestämmer mig för att rösta, så kommer dom behöva bildade intelligenta personer i styrelsen. Tyvärr har dom alldeles för många spontana och känslomässigt dominerade individer som även om dom inte direkt avsiktligt vill ändå drar ner partiets värdighet.

Jag fick lära mig redan på dagis att man kommer längst med artighet och diplomati, om man nu vill få igenom sin agenda. SD behöver detta mer än andra partier som dessvärre vet mycket väl hur psykologin funkar.

Så, vem vill bli den nya "Jimmie"?

Jag känner mig själv lite skyldig då jag förstår att om jag vill uppnå något så måste jag engagera mig. Ungefär som detta med fiolspelande, vill man bli bra måste man öva. Just nu är det alldeles för fint väder där ute för att jag ens ska fundera på sådant ansvar. Jag anar att SD redan förstått att ska dom riktigt kunna jämföras med etablerade partier behöver dom putsa på sin profil lite grann, inte för mycket då man inte vill framstå som hycklare, vilket ju direkt kastar partiet i samma fack som dom andra 'bildade klåparna'. SD är helt enkelt lite för ärliga, dom behöver lite mer .. integritet för att komma med i klubben. Visa en finare sida utåt bara så ordnar sig resten. Dom har ju redan den viktigaste agendan som slår ut allt annat BS i debatterna - sverige först!
 

Heaven

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Oct 2023
Hoj
Snabb och naken, men oftast påklädd och behärskad
Det är väl det som är huvudproblemet med SD, dom har ju Jimmie nu, men vad händer om/när han faller bort? Då SD för mig är det enda alternativet om jag nu bestämmer mig för att rösta, så kommer dom behöva bildade intelligenta personer i styrelsen. Tyvärr har dom alldeles för många spontana och känslomässigt dominerade individer som även om dom inte direkt avsiktligt vill ändå drar ner partiets värdighet.

Jag fick lära mig redan på dagis att man kommer längst med artighet och diplomati, om man nu vill få igenom sin agenda. SD behöver detta mer än andra partier som dessvärre vet mycket väl hur psykologin funkar.

Så, vem vill bli den nya "Jimmie"?

Jag känner mig själv lite skyldig då jag förstår att om jag vill uppnå något så måste jag engagera mig. Ungefär som detta med fiolspelande, vill man bli bra måste man öva. Just nu är det alldeles för fint väder där ute för att jag ens ska fundera på sådant ansvar. Jag anar att SD redan förstått att ska dom riktigt kunna jämföras med etablerade partier behöver dom putsa på sin profil lite grann, inte för mycket då man inte vill framstå som hycklare, vilket ju direkt kastar partiet i samma fack som dom andra 'bildade klåparna'. SD är helt enkelt lite för ärliga, dom behöver lite mer .. integritet för att komma med i klubben. Visa en finare sida utåt bara så ordnar sig resten. Dom har ju redan den viktigaste agendan som slår ut allt annat BS i debatterna - sverige först!

Jag tror inte vem som skall bli efterträdare till JÅ är SD:s största problem, utan vad som skall vara deras politiska USP och strategi framöver. För mig är det tydligt att övriga partiers omsvängning i migrationspolitiken (delvis som ett resultat av SD:s egen förändring mot att bli mer rumsrena och breda) plötsligt satte SD i en situation där de riskerade att inte längre bli relevanta. Detta verkar ha landat i att de inte längre prioriterar breddning utan istället en kombination av dels att värna sin kärna av företrädesvis lite äldre män och hindra dem från att gå till S, KD, M, MED eller AfS genom att bli mer radikala, dels att rikta in sig på en yngre målgrupp som de kan nå via sociala medier genom de metoder som nu är i rampljuset.

En strategi som ur ett marknadsföringsperspektiv i vissa avseenden kan ses som briljant. De fyller på med nya framtida väljare som bygger lojala band för framtiden som blir svåra att bryta, samtidigt som de gör deras kärna ännu starkare och kan renodla kommunikationen. De bygger helt enkelt en mekanism som över tid successivt förvandlar Sverige från ett "sosse-sverige" till ett "SD-sverige", medan borgerligheten sitter på läktaren och ser på. Sannolikt har denna strategi också varit synnerligen framgångsrik, vilket de kunnat se svart på vitt i datan de får om effekten på den yngre målgruppen, men som kanske inte går att se lika tydligt i opinionsundersökningarna.

Problemet är att denna strategi också varit förknippad med en stor risk som nu realiserats och där SD nu tydligare tvingas att offentligt välja väg om vilken strategi de skall ha framöver. Hur det kommer sluta lär vi få se, men min gissning är att de väljer den radikalare vägen.

Själv är jag mest bedrövad över hur den samlade borgerligheten under alla dessa år inte kunnat se vad som är på väg att ske: att den politiska kampen om Sveriges framtid förvandlas till ett smutsigt spel mellan S och SD där de som företräder borgerliga och frihetliga värden blir irrelevanta panelhönor utan något att säga till om.
 
Last edited:
Nyheter
Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Prövotid på AM-körkortet införs

En ändring i körkortslagen ...

2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

”Vårservice”!

Ibland hinner man inte rikt...

KTM 990 RC R på väg

KTM har presenterat prototy...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Top