Provkörningshelg på Sulas

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Yamaha MT09 -21, Honda CBR1000F - 87, avverkat: olika
För er som tycker att det är dyrt att betala 20 kr/mc man provkör på Start2Ride så har bland annat Sulas "Uppsala" en provkörningshelg 4-5/5.
https://sulas.se/jippohelger-2024/
Här finns förstås bara tre fabrikat, Husqvarna, Indian och Suzuki.

Min plan är att åka dit imorgon så om ni inte vill träffa mig är det säkrast att åka nån annanstans.
 

MR Z

Med TL´n är man herre över åskan!
Gick med
3 Sep 2004
Ort
Västerås
Hoj
Suzuki TL1000R-99, Yamaha XT660R-08, Ducati 1198S-09, Yamaha XTX Sidewinder 141"LE
Hur är det med självrisken vid såna där event! Brukar inte den vara på 15-20.000 vid skada? Känns sådär faktiskt, det har jag aldrig varit med om när det gällt en provkörning av en bil. Där lockar dom istället med gratis korv och Dolly Style..
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Yamaha MT09 -21, Honda CBR1000F - 87, avverkat: olika
Hur är det med självrisken vid såna där event! Brukar inte den vara på 15-20.000 vid skada? Känns sådär faktiskt, det har jag aldrig varit med om när det gällt en provkörning av en bil. Där lockar dom istället med gratis korv och Dolly Style..
Det brukar stå något liknande när man provar bilar också numera. Jag ska kolla imorgon och återkoppla om det.

På Start2Ride är det "max 15000" i självrisk.
 

MR Z

Med TL´n är man herre över åskan!
Gick med
3 Sep 2004
Ort
Västerås
Hoj
Suzuki TL1000R-99, Yamaha XT660R-08, Ducati 1198S-09, Yamaha XTX Sidewinder 141"LE
Lite mysko det där. Om jag utgår från mig själv, vad vill jag ha ut av provkörningen? För min del är det körställning, chassi, manöverbarhet, motorns karaktär, växellåda, bromsar mm.
Men kanske viktigast av allt, vilken känsla förmedlar hojen ifråga? Skänker den mig det där pirret när garageporten går upp?
Så då är frågan varför så dyr självrisk vid provkörning? Är det verkligen vanligt förekommande att aktuell provkörare " kör skiten ur maskinen" och där vederbörande helt avskilts från rädsla över liv och lem?
Verkar vara bra nojigt av den firma som lånar ut hojar enligt min mening.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Lite mysko det där. Om jag utgår från mig själv, vad vill jag ha ut av provkörningen? För min del är det körställning, chassi, manöverbarhet, motorns karaktär, växellåda, bromsar mm.
Men kanske viktigast av allt, vilken känsla förmedlar hojen ifråga? Skänker den mig det där pirret när garageporten går upp?
Så då är frågan varför så dyr självrisk vid provkörning? Är det verkligen vanligt förekommande att aktuell provkörare " kör skiten ur maskinen" och där vederbörande helt avskilts från rädsla över liv och lem?
Verkar vara bra nojigt av den firma som lånar ut hojar enligt min mening.
Svar ja, det skrotas en hel del hojar för att folk ska köra skiten ur dom. Det skrotades tom hojar när det var provkörning på Barkarbys flygfält för en massa år sedan. Det dök upp folk i träskor och skulle provköra, och på rakan höll alla stumt, panikbromsade och vinglade tillbaka.

Så självrisken är delvis till för att vara avskräckande, sen är nog deras självrisker högre än våra, det är inget firmorna går med vinst på om någon mular en hoj.
 

MR Z

Med TL´n är man herre över åskan!
Gick med
3 Sep 2004
Ort
Västerås
Hoj
Suzuki TL1000R-99, Yamaha XT660R-08, Ducati 1198S-09, Yamaha XTX Sidewinder 141"LE
Barkarby säger du, ok ett Stockholmsfenomen påstår jag. I min lilla småstad sa min handlare ang en provkörning av en T7 ,"Ja för fan, inga problem, låna en över helgen du"!
Men så funkar det här på landet.
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Barkarby säger du, ok ett Stockholmsfenomen påstår jag. I min lilla småstad sa min handlare ang en provkörning av en T7 ,"Ja för fan, inga problem, låna en över helgen du"!
Men så funkar det här på landet.

Samma när jag fick låna en Ducati Desert X när min båge blev servad. Inga konstigheter, var typ, ”här är nycklarna, kom tillbaks om några timmar och här är ett bra ställe att käka pizza på”. Självrisken var det nog men det var inga 15 000 iaf, i världsmetropolen Bromölla.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Barkarby säger du, ok ett Stockholmsfenomen påstår jag. I min lilla småstad sa min handlare ang en provkörning av en T7 ,"Ja för fan, inga problem, låna en över helgen du"!
Men så funkar det här på landet.
Jag har gjort samma sak, tom i Slöddertälje, men det handlar ju om vilken relation man har till handlaren. Handlarnas självrisker är samma oavsett var dom håller till någonstans, men känner man varandra så har man ett annat förtroende, och dom fattar att man inte kommer köra som en idiot, dom behöver inte hota med dyra självrisker.
 

lexcom

Medlem
Gick med
29 Apr 2020
Ort
Nyköping
Hoj
Aprilia Tuono V4 1100 Factory Ultra Dark
Det är väl dock lite skillnad i hantering. Provkörning vid din lokala butik där det finns en relation samt att butiken vet att de kanske får sälja dig ännu en hoj är en sak. Men vid dessa teskörningsdagar så kommer det hundratals personer som endast är intresserade av att testa en massa olika hojar men har egentligen 0 intresse av att köpa. Då passar det sig med en avskräckande summa på 15k i självrisk tänker jag. Sedan så är det väl tveksamt om det egentligen gör någon skillnad. Jag är ju mer rädd om mig själv än att skrota hojen så man kör ju efter egen förmåga ändå.
 

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
Tycker att det är helt naturligt att den som lånar ut en hoj överför risken till den som lånar.
Om man tänker köra på mariginalen med en lånehoj, då får man ta in självrisken i kalkylen, oavsett storlek på den.
Det är ju bara en förmån att få möjlighet att testa det man funderar på att köpa, eller bara funderar på.
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Yamaha MT09 -21, Honda CBR1000F - 87, avverkat: olika
När man lånar ut hojen till en kompis vet alla att det är "you break it, you buy it" som gäller. För ett företag är det försäkring som ska till eftersom man inte vet vem som kör.
 

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 (sporttraktorn)
Självrisk i en företagsförsäkring är ofta betydligt högre än för en privatperson för samma skada. En fjärdedels prisbasbelopp blir runt 15000 idag, och det är nog bland den lägsta självrisken man kan få i ett företag.
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Yamaha MT09 -21, Honda CBR1000F - 87, avverkat: olika
Jag provade fyra olika modeller idag.
Suzuki Vstrom 800 DE
Suzuki GSX-S 1000 GT
Husqvarna Norden 901
Husqvarna Norden 901 Expedition
Jag förstår inte riktigt det där med kåpor på motorcyklar. De gör att all vind hamnar på hjälmen så det låter satan.
 

H_____P

Trygghetsnarkoman
Gick med
11 Apr 2010
Ort
Vid en marina
Hoj
KTM 1290 GT-22
Jag provade fyra olika modeller idag.
Suzuki Vstrom 800 DE
Suzuki GSX-S 1000 GT
Husqvarna Norden 901
Husqvarna Norden 901 Expedition
Jag förstår inte riktigt det där med kåpor på motorcyklar. De gör att all vind hamnar på hjälmen så det låter satan.
Naket är bäst. Alltid. Slängde på den minsta rutan jag kunde hitta på min Superduke GT. Blev behagligt.

Provkörde 701 enduro och ngn indian med aphängsstyre. Mysig maskin i indian men vafan, vilken jävla körställning...

701 var kul. Vill ha grusbushoj.
 

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Ort
Sigtuna
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Jag provade fyra olika modeller idag.
Suzuki Vstrom 800 DE
Suzuki GSX-S 1000 GT
Husqvarna Norden 901
Husqvarna Norden 901 Expedition
Jag förstår inte riktigt det där med kåpor på motorcyklar. De gör att all vind hamnar på hjälmen så det låter satan.
Man måste kunna böja på ryggen och krypa ner under kåpan annars så fattar man inte grejen! ;)
 
Nyheter
Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Provkörningsduell, Ducati Hypermotard 698 Mono mot Husqvarna 701 SM!

Just nu är Allt om MC på et...

Top