Nytt stolleprov minst lika vansinnigt som det förra, CB 250N turbo

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Ort
Kungälv
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S
Förkylningseländet håller i sig, bara man är frisk till helgen då vi ska till Oulo på utställning.

Har i alla fall klart för att göra en banjobult med uttag för oljetryckskontakten, den värdelösa Jula fräsen har nu gått från att vara oduglig till bara dålig. Dålig är väl kanske att ta i men bra är den ju inte men den har i alla fall blivit en otrolig förbättring och nu en användbar maskin då man har nu koll på Z-axeln både själva matningen och axelns rörelse via digitalen. Har även digitala som ska dit på X och Y-axeln bara jag piggnar till.


Har köpt en billig bromsslang från Amazon för att testa oljetrycket till turbon till jag får gjort en måttbeställd bromsslang i Luleå. Tänkte först köra på startmotorn med oljematningen till turbon pluggad och lyfta ventilkåpan och kolla hur det ser ut vid toppen då, sen koppla in turbon och se så det verkar komma olja till toppen. Se har jag gjort ett uttag för dubbelbanjo så man kan koppla in en vanlig manometer vid turbon och kolla oljetrycket där.

Lite bilder på apparaten som tillsammans med svarven ska fixa en lämplig banjobult, tidigare var det bara spakarna som man justerade djupet med vilket var helt värdelöst och okontrollerbart. Är en del kvar innan den är klar men den är användbar nu.

View attachment 498152View attachment 498153
View attachment 498154
Snyggt jobbat - du kan mer än svetsa rör ser jag!!
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Nja den är väl en lite hotroddad Jula fräs😉 Har själv byggt Z-axelns finmatning fast skruven och kugghjulet är köpt på eBay men resten är egen tillverkat mest i svarven och fräsen. Den har nu övergått från helt värdelös till bara dålig, fast den fungerar I alla fall nu.

Det har varit ett långtidsprojekt men till detta turbobygge kände jag att jag behövde kontroll främst i Z-led efter att fräst adapter utan att riktigt veta vilket nyckelgrepp det kunde tänkas bli.

Det som är gjort på fräsen är att för ca 2 år sen byttes pelaren till en massiv slipad axel och jag gjorde en lagring för pelaren nere där foten är skruvad i bordet vilket gjorde maskinen stabilare och digitalskalor köptes också men sen stannade det av och skalorna blev liggandes till nu.

Äntligen har värsta förkylningseländet släppt så jag gick på X och Y-axelns skalor vilket var kvar att göra och var hyfsat enkelt mot Z. Har två småsaker till att fixa och det är klämringen till djupstoppen så man kan ställa in djupet och att göra ett fäste att fästa Y-axelns skala i bakkant

Sen har jag testat att fräsa med hyfsat resultat, så nu jag jag min banjobult.

Den nästan klara fräsen och resultatet av en dålig men användbar fräs.

20240509_170902.jpg20240509_165636.jpg
 
Last edited:

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Angående fräsen så glömde jag bort att även dragstängen som håller chucken är modifierad så den är dubbelverkande och kan pressa loss chucken från morsekonan istället för att man ska behöva slå på skruven som är dragstång och då belasta lagren.

En turbofundering efter detta sidospår med fräsen. Hur varmt blir det vid oljeledningen vid turbon? Har testat montera banjon med oljetrycksgivaren I adaptern men tycker den sticket ut nog så mycket åt sidan och det går nog inte att göra den så mycket kortare. Skulle bli snyggare och mer praktiskt med oljetrycksgivaren placerad på turbon men blir det för varmt att placera den där?
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Mja jag tror de blir för varmt för mätare direkt på turbo. Avgashuset kan bli så hett att de glöder men oljan blir ju inte hetare än max 100-130c inne i lagerhuset. Givaren har ju plast/lim inne i sig så jag tror den kommer hålla länge där.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Mja jag tror de blir för varmt för mätare direkt på turbo. Avgashuset kan bli så hett att de glöder men oljan blir ju inte hetare än max 100-130c inne i lagerhuset. Givaren har ju plast/lim inne i sig så jag tror den kommer hålla länge där.

Det var vad jag misstänker men jille få det bekräftat så då får givaren bli nere på motorn. Är nog stor risk att jag tar en dubblabanjo i adaptern ut från motorn och sen en slang och monterar givaren i slangänden dold nånstans. Men tills vidare får den sitta i min egentillverkade banjobult.
 
Nyheter
Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Provkörningsduell, Ducati Hypermotard 698 Mono mot Husqvarna 701 SM!

Just nu är Allt om MC på et...

Top