Kawasaki KLX 230.

Elmhult

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2021
Hoj
2020 Kawasaki KLX230
Nej! Men berätta, vad gick sönder på den? Var den ny eller köpte du begagnat?
Beggad 2016 SEF Factory 300 ~170h Tankarmaturen var kass. 5500sek. Spjällhus kasst 2800 sek. Beroende på svensk slotys värde förstås. Begränsat utbud på delar då det inte är en KTM men jag får säga att Sherco var snabba som blixten på att skicka.
 

Elmhult

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2021
Hoj
2020 Kawasaki KLX230

Jag gör en halvdålig wheelie. Den var kul men tyvärr litar jag inte på Sherco igen. Att bara komma fram till att det var dessa grejer som var felet tog mig en dryg månad med. Jag hann aldrig köra med den då den var ett evigt spottande, fräsande missfoster. När jag väl fick den att fungera kände jag bara att den här maskinen kan dra åt helvete. Så jag sålde den till en iranier som upptäckt att vi har en massa roliga grusvägar i Sverige. Jag är säker på att den gett honom mycket glädje då jag bytt och fixat precis allt. Men jag vill ha en Honda nu. Jag är för gammal för att ragga runt med dåliga fruntimmer/hojar.
 

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Ort
Paradiset söder om stan
Hoj
... vilken av dom?
Helt OK wheelie där, Elm. Och lyx med egen lada att fylla till bredden med cyklar :)

Jo, delar är dyrt. Jag vet. Återställde en 2012 Beta EVO 300 förra vintern. Ett komplett höger gaffelben 8000 kr. Sen var vissa andra delar billiga, som motorkåpor och vissa smådetaljer.

Men tråkigt att säljaren inte informerade dig om problemen innan köpet, så du kunde åtminstonne uppskatta kostnaden för återställning. Dessa grejer du nämner (tankarmatur och spjällhus), hur pajar sånt? Är det inte bara nåt eftersatt underhåll?
 

Elmhult

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2021
Hoj
2020 Kawasaki KLX230
Helt OK wheelie där, Elm. Och lyx med egen lada att fylla till bredden med cyklar :)

Jo, delar är dyrt. Jag vet. Återställde en 2012 Beta EVO 300 förra vintern. Ett komplett höger gaffelben 8000 kr. Sen var vissa andra delar billiga, som motorkåpor och vissa smådetaljer.

Men tråkigt att säljaren inte informerade dig om problemen innan köpet, så du kunde åtminstonne uppskatta kostnaden för återställning. Dessa grejer du nämner (tankarmatur och spjällhus), hur pajar sånt? Är det inte bara nåt eftersatt underhåll?
Det ska ju vara lätt på en sån hoj så allt var gjort av plast nerstoppat i tanken. Men har det hållt 170h så är det väl okay ändå så. Den hade gått största delen på endurobanan skulle jag tro.

Spjällhuset är sånt som tar slut. Plockar man ut 50 hp ur 300 cc så slits det ju
 

Elmhult

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2021
Hoj
2020 Kawasaki KLX230
Råkade läsa idag om KLX 230 R att den har ca en tum längre fjädringsväg. Vet någon vad de gjort för att ändra detta? Vi fick ju aldrig R i Europa eftersom vi är några tråkiga jävla miljöaktivister med kohat och melodifestivaler.
 

Elmhult

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2021
Hoj
2020 Kawasaki KLX230
Och jag tänkte åka iväg några dagar på hojen. Packade sextjugefemman och tyckte det var bökigt. Packade KLX-en istället och det blev mer plats över. Fast den är mindre. Tror jag tar den istället. Dessutom slipper man fundera på om den kommer att fungera eller inte. 🇯🇵 InShot_20240524_103017699.jpg
 

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Ort
Skarlunda
Hoj
Par stycken Ktm:er
Finns packet hållare till 625, samma som passar 640 å 660..
 

Elmhult

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2021
Hoj
2020 Kawasaki KLX230
Finns packet hållare till 625, samma som passar 640 å 660..
Jag har en hemmabyggd. Ska se om jag får dit den igen. Kan ju vara skönt kunna ligga motorvägshastigheter om man skulle tröttna på TETen.
 

kkjson

Ny medlem
Gick med
26 Mar 2022
Hoj
yamaha xt600
Var köper man lämpligast delat till KLX230 såsom: Oljefilter, drev
 

Elmhult

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2021
Hoj
2020 Kawasaki KLX230
Var köper man lämpligast delat till KLX230 såsom: Oljefilter, drev
Ingen aning. Jag lämnar hojen till återförsäljare en gång om året och sen får det vara bra. (1200mil/en gång om året plus att det är en Japan)Beställde nya däck idag från Dexon. Behövde bara fram men man får ju rabatt om man köper ett "set". Det fick bli Michelin Tracker.
 

Elmhult

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2021
Hoj
2020 Kawasaki KLX230
Off topic men jag gjorde en likadan setup med packning på sextjugefemman. Det funkar bra. Ska bygga en liten hållare till reservdunken med.
 
Last edited:

fleece

fleece
Gick med
23 Oct 2004
Ort
nybro
Hoj
Z1000SX -14/ KX250F -14/ SX250 -13
Var köper man lämpligast delat till KLX230 såsom: Oljefilter, drev

Har du kollat vad lokala Kawasaki återförsäljare tar? Ett original oljefilter tror jag inte är så blodigt dyrt känns ändå bättre att få original kvalitet på en sådan sak som just oljefilter.
 

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Ort
Paradiset söder om stan
Hoj
... vilken av dom?
om KLX 230 R att den har ca en tum längre fjädringsväg
R har ju lite annan sving med, samt annan fjädring fram och bak. Tror dock att länken är samma.

Kan ju vara skönt kunna ligga motorvägshastigheter
Har du drevat om den? Jag tror att KLX230 skulle kunna rullla bra mycket fortare på motorväg. Själv har jag inte rört dreven, ännu.

Var köper man lämpligast delat till KLX230 såsom: Oljefilter, drev
Jag brukar köpa 5-pack oljefilter på ebay eller Amazon. Inga direkt exklusiva grejer.
Jag köpte en skumlans till högtryckstvätten
Uöah... pink!? Blåbärs-smoothie går bra ihop med det där en sån här varm dag.
 

Elmhult

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2021
Hoj
2020 Kawasaki KLX230
Funderat på det själv till bil framförallt, lite feg när det gäller högtryck och hoj. Vad köpte du för något och vilket medel använder du? Och viktigast, blir det rent.
Biltema hela vägen. Biltemas "värsta " tvätt. Det blir mindre rent än om man svampar men kanske om man använder skum tillräckligt ofta så slipper man gno? Vi har skum på jobbet. Ingen står och tvättar för hand där och bilarna skiner.
 

Elmhult

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2021
Hoj
2020 Kawasaki KLX230
R har ju lite annan sving med, samt annan fjädring fram och bak. Tror dock att länken är samma.
Får forska om detta.
Har du drevat om den? Jag tror att KLX230 skulle kunna rullla bra mycket fortare på motorväg. Själv har jag inte rört dreven, ännu.
Fortfarande original drivpaket. Det räcker med topphastighet på dryga hundra.
Uöah... pink!? Blåbärs-smoothie går bra ihop med det där en sån här varm dag.

Luktar gott gör det med.
 
Nyheter
Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Prövotid på AM-körkortet införs

En ändring i körkortslagen ...

2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

”Vårservice”!

Ibland hinner man inte rikt...

KTM 990 RC R på väg

KTM har presenterat prototy...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Top