GSX-R 1100-tråden

NiklasJ

Med lem
Gick med
21 Oct 2008
Ort
Lomma
Hoj
85 GSX-R7/12, Panna 58, 86 GSX-R 7/11, 87 GSX-R 750, 3x85 GSX-R 750, 2x 88 GSXR1100, Aprilia RSV Factory, Inazuma 7/11, ZZR-1100, Bandit 1200, Husa 650, 61 Vespa, 79 BMW R45, BMW R1200S, Suzuki TL1000S, KTM 950 SMR, 92 GSX-R 1100, 81 DR500
Tack! Enligt förra ägaren var toppen portad iallafall. Men det är inte jättelätt att få ut någon vettig information från gubben för han är skitfull jämt och ramlar bara runt överallt. Han har en pärm som jag ska hämta vid tillfälle där all historik ska finnas. Hoppas på like klarhet när jag får läsa lite :)


Skickat från min iPhone med Tapatalk
👍 Det låter ju lovande! Som @steffe skrev, dina förgasare är Mikuni RS (kallade flatslide pga platta trottlar). Storleken på dem kan du nog se på vänster sida av första förgasaren (den till vänster). Där står ofta storleken i svag text. Om toppen också är portad kan det vara ordentligt ryt i maskinen. 🙂 Många portare signerade/numrerade sina arbeten på insugningsrören på undersidan av toppen. Se om du kan ta ett foto med mobilen upp emellan förgasarna och cylindrarna. Kanske är toppen märkt.
 
Last edited:

NiklasJ

Med lem
Gick med
21 Oct 2008
Ort
Lomma
Hoj
85 GSX-R7/12, Panna 58, 86 GSX-R 7/11, 87 GSX-R 750, 3x85 GSX-R 750, 2x 88 GSXR1100, Aprilia RSV Factory, Inazuma 7/11, ZZR-1100, Bandit 1200, Husa 650, 61 Vespa, 79 BMW R45, BMW R1200S, Suzuki TL1000S, KTM 950 SMR, 92 GSX-R 1100, 81 DR500
Säkert dum fråga. Men vad innebär modell L och modell K? Och hur vet jag vad det är jag har?


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Suzuki använde ofta bokstäver för att beskriva årsmodell. T.ex. F=1985, G=86 osv. "I" användes ej, så K=89 och L=90. Din är en K. Den största skillnaden på K och L var att L hade ny USD-gaffel och bredare bakfälg. K hade 4,5" för 160/60-däck, och L hade 5,5" för 180/55-däck. Din hoj ser ut att ha den bredare bakfälgen från L.
 

Olle Edler

Ny medlem
Gick med
3 Jul 2021
Hoj
KTM Duke 790
Suzuki använde ofta bokstäver för att beskriva årsmodell. T.ex. F=1985, G=86 osv. "I" användes ej, så K=89 och L=90. Din är en K. Den största skillnaden på K och L var att L hade ny USD-gaffel och bredare bakfälg. K hade 4,5" för 160/60-däck, och L hade 5,5" för 180/55-däck. Din hoj ser ut att ha den bredare bakfälgen från L.

Se vad mycket man kan läras sig här :) jag ska börja riva och kolla lite imorgon :) så då ska jag kolla om jag hittar något på topparna! Ska börja med att plocka gaffeln och riva den för ompackning. Har du något tips på vart köpa nya packboxar?


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Ort
Sigtuna
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Se vad mycket man kan läras sig här :) jag ska börja riva och kolla lite imorgon :) så då ska jag kolla om jag hittar något på topparna! Ska börja med att plocka gaffeln och riva den för ompackning. Har du något tips på vart köpa nya packboxar?


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Stdsvar www.mc-shopen.se :fakta :tummenupp
 

NiklasJ

Med lem
Gick med
21 Oct 2008
Ort
Lomma
Hoj
85 GSX-R7/12, Panna 58, 86 GSX-R 7/11, 87 GSX-R 750, 3x85 GSX-R 750, 2x 88 GSXR1100, Aprilia RSV Factory, Inazuma 7/11, ZZR-1100, Bandit 1200, Husa 650, 61 Vespa, 79 BMW R45, BMW R1200S, Suzuki TL1000S, KTM 950 SMR, 92 GSX-R 1100, 81 DR500
Ska börja med att plocka gaffeln och riva den för ompackning. Har du något tips på vart köpa nya packboxar?


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Köp endast Suzuki original packboxar. Många kommer att säga att just deras packboxar är lika bra som original, men efter 35 år med många gammelgixxers har jag fortfarande inte hittat några packboxar som matchar original. Det är inte världens roligaste sak att byta packboxar, och det värt att betala några hundralappar extra för original. Som @steffe skrev, mcshopen är bra, men även MC Doktorn. Han har, eller ordnar, det mesta till äldre Suzuki. Dessutom mycket trevlig och kunnig.
 

Olle Edler

Ny medlem
Gick med
3 Jul 2021
Hoj
KTM Duke 790
Köp endast Suzuki original packboxar. Många kommer att säga att just deras packboxar är lika bra som original, men efter 35 år med många gammelgixxers har jag fortfarande inte hittat några packboxar som matchar original. Det är inte världens roligaste sak att byta packboxar, och det värt att betala några hundralappar extra för original. Som @steffe skrev, mcshopen är bra, men även MC Doktorn. Han har, eller ordnar, det mesta till äldre Suzuki. Dessutom mycket trevlig och kunnig.

Byter du endast packboxar när du renoverar eller är det värt att byta bussningar och dammtätningen också?


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 

Lugn

Big in Japan
Gick med
22 Mar 2003
Ort
på jobbet
Hoj
Ducati SF, Husky SMR, GSXR750
Byter du endast packboxar när du renoverar eller är det värt att byta bussningar och dammtätningen också?


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Nu var inte frågan ställd till mig, men jag brukar byta alla slitagedelar när man ändå har gaffeln isär.

Gott om utrymme, helst ett där du kan blaska ordentligt, och rätt verktyg gör också jobbet mycket trevligare.
 

NiklasJ

Med lem
Gick med
21 Oct 2008
Ort
Lomma
Hoj
85 GSX-R7/12, Panna 58, 86 GSX-R 7/11, 87 GSX-R 750, 3x85 GSX-R 750, 2x 88 GSXR1100, Aprilia RSV Factory, Inazuma 7/11, ZZR-1100, Bandit 1200, Husa 650, 61 Vespa, 79 BMW R45, BMW R1200S, Suzuki TL1000S, KTM 950 SMR, 92 GSX-R 1100, 81 DR500
Nu var inte frågan ställd till mig, men jag brukar byta alla slitagedelar när man ändå har gaffeln isär.

Gott om utrymme, helst ett där du kan blaska ordentligt, och rätt verktyg gör också jobbet mycket trevligare.
Jag brukar också byta de flesta slitagedelar om man meckar med en gaffel som inte blivit regelbundet servad (vilket är fallet 99 % av gångerna). Om det är svårt/dyrt att hitta t.ex. nya gaffelbussningar, och de befintliga ser fina ut, så behåller jag dem ibland. Dammpackningarna rensar endast bort sparvar och tegelstenar (har egentligen inget med oljetätningen att göra), och kan återanvändas om gummit är helt och känns flexibelt.
Om du väger mer än ca 85/90 kg så bör du även byta till styvare fjädrar, när du ändå är i farten.
 

Olle Edler

Ny medlem
Gick med
3 Jul 2021
Hoj
KTM Duke 790
774be2f90881ddf4d08cf52d8f89b1ad.jpg

Dessa tändspolar ser inte original ut i mina ögon. Nån som vet vad det är jag har?


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 

Olle Edler

Ny medlem
Gick med
3 Jul 2021
Hoj
KTM Duke 790
Jag brukar också byta de flesta slitagedelar om man meckar med en gaffel som inte blivit regelbundet servad (vilket är fallet 99 % av gångerna). Om det är svårt/dyrt att hitta t.ex. nya gaffelbussningar, och de befintliga ser fina ut, så behåller jag dem ibland. Dammpackningarna rensar endast bort sparvar och tegelstenar (har egentligen inget med oljetätningen att göra), och kan återanvändas om gummit är helt och känns flexibelt.
Om du väger mer än ca 85/90 kg så bör du även byta till styvare fjädrar, när du ändå är i farten.

Tack för svar! Då börjar jag nog och riva och kolla igonom allt innan jag beställer grejer :)


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 

NiklasJ

Med lem
Gick med
21 Oct 2008
Ort
Lomma
Hoj
85 GSX-R7/12, Panna 58, 86 GSX-R 7/11, 87 GSX-R 750, 3x85 GSX-R 750, 2x 88 GSXR1100, Aprilia RSV Factory, Inazuma 7/11, ZZR-1100, Bandit 1200, Husa 650, 61 Vespa, 79 BMW R45, BMW R1200S, Suzuki TL1000S, KTM 950 SMR, 92 GSX-R 1100, 81 DR500
774be2f90881ddf4d08cf52d8f89b1ad.jpg

Dessa tändspolar ser inte original ut i mina ögon. Nån som vet vad det är jag har?


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Mät spolarnas resistans. De skall vara på ca 3 Ohm för att de skall funka med original tändbox. Många eftermarknadsspolar har lägre resistans, vilket kan funka ett tag med original tändbox, men den brinner oftast upp efter ett tag (den lägre resistansen hos spolarna gör att strömmen ökar i tändboxen, och den är inte gjord för låg-Ohm-spolar). Om du har en eftermarknadständbox lär den vara gjord för spolar med lägre resistans, och allt är frid och fröjd.
 
Last edited:
Nyheter
Boka provkörning under Start2Ride nu

Under helgen arrangerar mot...

Dags för 2024 års Start2Ride

Kommande helg arrangerar mo...

Härlig uppslutning på kortegen i Sydnärke!

Den traditionsenliga mc-kor...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Circuit de Barcelona-Catalunya storsatsar

Gran Premi de Catalunya Mot...

Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Top