Uppkörningsrutter- och tips Gillinge

OKMC

Ny medlem
Gick med
22 Mar 2024
Hoj
Kawasaki er6
Hej!

Nu är det snart dags för uppkörning i Gillinge, och även om jag har kört där med körskolan så skulle det vara intressant att se vad ni medlemmar som har kört upp på platsen har fått köra för slingor. Jag har hittar några stycken i gamla trådar, men jag tänker att det är av intresse för många i Stockholmsområdet med en uppdaterad lista.

Så hör gärna av er med rutter och andra tips såsom vanliga misstag, etc!
 

Duce-666

Sporthojsnörd
Gick med
28 Apr 2022
Hoj
Honda
Vägarna är väl relativt statiska, så slingorna ändras nog inte så mycket.
Exakt. Samma slingor är efter år.
Så hör gärna av er med rutter och andra tips såsom vanliga misstag, etc!
Ett väldigt vanligt fel är att många kör för dåligt och inte får körkortet sen skapar en tråd om hur orättvist det är.

Jag önskar dig lycka till och hoppas det går bra. ER-6 är en kanonhoj och köra upp på.
 

Tadao Baba

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Dec 2022
Hoj
-16 Aprilia Tuono V4 Factory -92 Honda CBR900RRN -96 Ducati 916 Biposto
Kom väl förberedd så spelar det ingen roll vilken runda du får! Och ser provföraren att du kan köra, så lovar jag dig att du kan göra misstag och ändå klara det.

lycka till!!
 

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
Håller med föregående talare, lås inte upp tankarna med vilken slinga du kan tänkas att köra.
Du behöver ju liksom inte hitta till olika ställen, du behöver bara visa att du är tillräckligt trafiksäker på hojen för att bli godkänd.
Jag körde upp i en för mig helt okänd stad, det var ganska befriande att inte veta alla "landmärken", utan bara köra efter provförättarens kommandon och skyltar.
Så, fokusera på allt du lärt dig, och lycka till!
 

OKMC

Ny medlem
Gick med
22 Mar 2024
Hoj
Kawasaki er6
Stort tack för alla svar! Något jag funderar på är just kurvteknik på vägar där man ska visa att man klarar av att hålla hastigheten, såsom smala och krokiga vägar, samt grusvägar. Man har ju läst att en hel del personer kuggat på att de hållit för låg hastighet.

Nu ska jag såklart försöka få så mycket info som möjligt av körskolan kring detta, men innan dess hade det varit bra att kunna öva själv på sådana vägar. Att kolla på Mc Jaktens videor om kurvteknik blir ändå lite svårt att översätta till konkreta vägar i verkligheten och förstå vilka hastigheter som är lämpliga.

Vet ni några sådana vid Gillinge där man inte bör köra för långsamt?

Tänker t.ex nedan väg till höger vid nålen som är rätt smal, med skymda kurvor men som ändå är 70-väg vad jag minns. Hur skulle ni köra där på en uppkörning sett till spårval och tempoväxling?
IMG_1891.pngIMG_1890.png

Även här på Rydbovägen är det ju 70, men det finns en del potthål och skymda kurvor.
IMG_1900.png
Eller som denna vägen där det är grusväg och 50km/h, bör man hålla till höger och köra så ”fort man kan” upp till 50?
IMG_1894.png
 

Bäverhyddan

Inte särskilt snabb, men njuter av varje minut!
Gick med
7 May 2022
Ort
Norrtälje
Hoj
2021, Ducati, Scrambler Desert Sled
Jag är absolut ingen expert på detta... På min uppkörning körde jag ca 30km/h på det som kallades grusväg. Vid tillfället för uppkörningen var det mer som en lervälling och det spöregnade under hela dagen.
Liknande väg som rydbovägen utan möte så skar jag genom första kurvan för att skapa så god sikt genom andra kurvan som möjligt, gick in och släppte av inför andra kurvan och gasade igenom.
Fick åtminstone inga kommentarer och klarade uppkörningen :)
Det är så sjukt mycket faktorer som påverkar, hur solen står, om grodorna vandrar, blött eller torrt etc.
Som någon annan skrev här ovan - det handlar om att visa att man kan och är trygg i att framföra fordonet + riskmedvetenhet.
Att hela tiden försöka hålla skyltad hastighet för att man är rädd för att verka "feg" blir fel, att trycka på där man kan och chilla där man bör är enligt mig rätt melodi. Idag (2 år efter uppkörningen) finns det fortfarande sträckor där jag håller 40-50 trots att det är skyltat 70. Det valet handlar inte om att jag inte kan köra fortare utan om att risken med att köra fortare är för hög.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Hoppa på hojen, starta, vråla "sist i mål bjuder på fika" och sen gör du bara en fuck you-burnout och drar iväg, hur svårt kan det vara?










Eller så kör du lugnt, anpassar farten, visar tydligt att du ser dig för, genar inte i skymda kurvor, men samtidigt inte fegar. Dvs det som du ska kunna när du kommer till uppkörningen.
 
Nyheter
Boka provkörning under Start2Ride nu

Under helgen arrangerar mot...

Dags för 2024 års Start2Ride

Kommande helg arrangerar mo...

Härlig uppslutning på kortegen i Sydnärke!

Den traditionsenliga mc-kor...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Circuit de Barcelona-Catalunya storsatsar

Gran Premi de Catalunya Mot...

Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Top