Triumph Daytona 675: Riktningsstabilitet

iceice

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
Honda Firestorm, Triumph Daytona 650, Aprilia RS 125
Idag var jag och provkörde en Daytona, den var besvärande riktningsstabil.
Var det nå'n konstruktör i Hinckley som var överdrivet lättskrämd, eller var det nå't fel på det exemplar som jag provkörde?
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Hade någon satt på en styrdämpare och dragit åt den lite för mycket? Nu var det ett tag sen jag körde en 675a senast, men jag har inga minnen av att jag upplevde den som svårsvängd.
 

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Hade någon satt på en styrdämpare och dragit åt den lite för mycket? Nu var det ett tag sen jag körde en 675a senast, men jag har inga minnen av att jag upplevde den som svårsvängd.
Ja, eller bara fyrkantiga däck / dåligt tryck..?
Helt otroligt vad trögstyrd min gixxer 750 var när gamla ägaren hade den, blev natt å dag med nya dojjer.

Annars - ingen aning, aldrig provat, men de är väl inte kända för det direkt?
 
  • Gilla
Reaktioner: IQ

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 (sporttraktorn)
Ja nåt är fel. Daytonan är i det närmaste telepatisk i styrresponsen, den hojen vill inget hellre än att ligga på sidan.
 

iceice

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
Honda Firestorm, Triumph Daytona 650, Aprilia RS 125
Hade någon satt på en styrdämpare och dragit åt den lite för mycket?...
Det sitter en styrdämpare på från fabrik (mig veterligen är den inte justerbar), men de brukar väl mjukna när de blir gamla, inte hårdna?
 

iceice

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
Honda Firestorm, Triumph Daytona 650, Aprilia RS 125
Ja, eller bara fyrkantiga däck / dåligt tryck..?...
Trycket justerade jag (det verkar vara ett normalläge att fä försöker sälja sporthojar med semipunka).
Däcken var inte synligt kantiga (jag glömde att kolla hur gamla de var).
 

iceice

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
Honda Firestorm, Triumph Daytona 650, Aprilia RS 125
Igår körde jag en Daytona 650, den hade inga problem att svänga, trots att bakdäcket var synligt platt (det är inte alltid utvecklingen går framåt).
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Jag tror nog att något är fel på 675an, den ska ju vara en ganska sportig hoj.
Även om jag aldrig kört någon så har jag aldrig hört någon beskriva den som trög.

Jag skulle nog prova att ta lös styrdämparen och känna hur den känns att köra utan den.
Är den fortfarande trög så montera tillbaka och sök vidare.
 

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Igår körde jag en Daytona 650, den hade inga problem att svänga, trots att bakdäcket var synligt platt (det är inte alltid utvecklingen går framåt).
Framdäcket har betydligt större effekt än bak, om det är kantigt.
Men självklart, det är inte alltid det går framåt.
Eller snarare definiera "framåt", en kan tycka att mer stabilitet är framsteg, medan någon annan vill ha en nervösare hoj som tippar in lättare.....
 

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Jag tror nog att något är fel på 675an, den ska ju vara en ganska sportig hoj.
Även om jag aldrig kört någon så har jag aldrig hört någon beskriva den som trög.

Jag skulle nog prova att ta lös styrdämparen och känna hur den känns att köra utan den.
Är den fortfarande trög så montera tillbaka och sök vidare.
Någon (Fec? Eller kanske Chasin the racin'?) beskrev den som "stabil" gentemot andra ss 600 hojar. Men det är ju ingen guldvinge direkt...

Edit: Vid närmare eftertanke så pratade de nog om Isle of man, så det var säkert Dom och hans homies.
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Jag tror nog att något är fel på 675an, den ska ju vara en ganska sportig hoj.
Även om jag aldrig kört någon så har jag aldrig hört någon beskriva den som trög.

Jag skulle nog prova att ta lös styrdämparen och känna hur den känns att köra utan den.
Är den fortfarande trög så montera tillbaka och sök vidare.
Helt rätt, jag körde mycket bana med min kära D675 mellan 2006 och 2010, roligaste banhojen jag haft. Just chassit och motorkaraktär var vad som gjorde den så kul, upplevelsen var att den var väldigt agil in i sväng och att återkopplingen var suverän (liknelsen med att känna ett sandkorn under framdäcket är i sammanhanget relevant).

Jag skulle säga att någon har micklat rejält med chassigeometrin eller så är det trasig styrdämpare(för hårt dragen krona om maskinen ska upplevas som trögsvängd. Nu minns jag inte riktigt inställningarna (finns säkert i Daytona 675-tråden) men jag vill tvärt om minnas att jag, med korrekt förarhäng, sänkte gaffelbenen i styrkronan ett par tre mm för att få hojen lite mer stabil när det började gå undan på riktigt.

Så tipset till TS är att kolla förarhänget, 30-35 mm fram och 25-30 mm bak är en bra grundinställning. Kolla för säkerhets skull att ingen monterat sänkningssats (hundben och/eller länkage) eller mixtrat med några andra "modifieringar" av chassigeometri. Däckstrycket ska ligga lite högre (2-3 hekto) om Du provkör på gata än på bana, med sportiga gatdäck är 2.2 bak, 2.5 fram en rimlig ansats för en kurvig landsväg i något inspirerat tempo.
 
Last edited:

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Ingen av marknadens supersport tjejhundror ska kännas "besvärande riktningsstabil"...inte ens i originalskick...

Börja med att kolla över däcken. Lågt lufttryck och / eller nedgångna däck leder ofelbart till större anliggningsyta och större verkligt försprång och större uppriktande krafter, vilket kräver större styrmoment för att ändra riktning. Kolla också vad det är för däck som sitter på. Skillnaden mellan profilen hos riktiga supersportdäck och mer touringbetonade däck är stor. Detta brukar ha mycket större effekt än de flesta anar, innan de har provat själva.

Kolla sedan på styrlagrenas skick och åtdragning. Går det att lyfta upp hojens framände på ett smidigt sätt...? Kolla så att ingen dåre har förvandlat sina styrlager till en mekanisk styrdämpare medelst högt åtdragningsmoment...

Kolla sedan över geometrin. Är den standard eller har någon fipplat med höjder fram eller bak...?
 

iceice

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
Honda Firestorm, Triumph Daytona 650, Aprilia RS 125
...Så tipset till TS är att kolla förarhänget, 30-35 mm fram och 25-30 mm bak är en bra grundinställning...
Med risk för att framstå som en Noob, jag brukar inte ha med måttband när jag åker och kollar på hojar.
 

iceice

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
Honda Firestorm, Triumph Daytona 650, Aprilia RS 125
...Jag skulle nog prova att ta lös styrdämparen och känna hur den känns att köra utan den...
Jag var också mest inne på styrdämparen.
På det där internet, där allt är sant, rekommenderas det att man häller i segare olja i styrdämparen. Kanske har tidigare ägare gått All in och använt propelleraxelfett.
 

DSL-FZR

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 Dec 2008
Ort
Lidköping
Hoj
Yamaha R1, Triumph Daytona 675
Har en Daytona 675 -06 och den är helt jäkla fantastiskt snabb och lätt i reaktionerna. Nämnde för Björn Gunnarsson som kört Isle of Man TT att jag var inne på en sån innan köp och den har det bästa originalchassit han någonsin kört sa han.
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Vilken Daytona och vilken årsmodell handlar det om?
Det finns ett antal olika Daytona ihopskruvade på Normandy Way. ;)
 
Nyheter
Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Provkörningsduell, Ducati Hypermotard 698 Mono mot Husqvarna 701 SM!

Just nu är Allt om MC på et...

Top