Olje och luftkylning av mc- behöver man byta olja till oljekylningen?

tommygunxs

Medlem
Gick med
21 Jun 2016
Ort
Göteborg
Hoj
ingen ännu
jag har en mc som har både olje och luftkylning, jag förstår att luftkylningen sker då jag kör med den och luftmotståndet pressas mot det där elementet/kylare men vad jag inte förstår är oljekylning? Kyler oljan motorn? och skall jag då byta denna olja? (jag har inte sett något i instruktionsboken om det)

troligen en ren idiotfråga men känner jag ändå får ställa den

exakt en sådan här är mc´n https://bikez.com/motorcycles/honda_cbx_600_e_1983.php
 

illoco

Sporthojsnörd
Gick med
6 Jun 2015
Ort
mitt i mellan
Hoj
suzuki gsx1428-82 honda vfr800-98 ducati st2-98 suzuki 1100 ef-86 kawasaki kxf250-18 kawasaki h2-72
Hej
Oljan i motorn har tre uppgifter smörja,kyla och tvätta
 

illoco

Sporthojsnörd
Gick med
6 Jun 2015
Ort
mitt i mellan
Hoj
suzuki gsx1428-82 honda vfr800-98 ducati st2-98 suzuki 1100 ef-86 kawasaki kxf250-18 kawasaki h2-72
Glömde att dkriva det är motorolja som går i oljekylaren
 

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Ort
Kungälv
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S
jag har en mc som har både olje och luftkylning, jag förstår att luftkylningen sker då jag kör med den och luftmotståndet pressas mot det där elementet/kylare men vad jag inte förstår är oljekylning? Kyler oljan motorn? och skall jag då byta denna olja? (jag har inte sett något i instruktionsboken om det)

troligen en ren idiotfråga men känner jag ändå får ställa den

exakt en sådan här är mc´n https://bikez.com/motorcycles/honda_cbx_600_e_1983.php
Det är motoroljan du kyler igenom oljekylet (tvåa på pucken) - så den byter du med jämna mellanrum. Förhoppningsvis har du gjort eller planerat att göra det nu när hojen skall igång efter så många år. Även oljefilter skall bytas.
Med tanke på frågeställningen så är du inte proffsmekaniker (inte illa menat), så följ instruktionsboken noga.
1. Innan du startar motorn - kolla oljenivån (innan byte)
2. Om oljenivån är ok - starta, varmkör och tappa ut gamla oljan (ett tråg under motorn, lossa oljepluggen, på med gummihandske, skruva loss pluggen o tappa den inte i tråget)
3. Lossa filterhuset/locket o ta ut filtret - ha koll på fjädrar/gummibrickor/packningar
4. När allt runnit ut - torka av så det blir rena tätningsytor runt pluggen o filterhuset/locket
5. Sätt i pluggen - gärna med en ny tätningsbricka och dra åt med RÄTT moment - inte för mycket, då finns risk att gängorna går åt pipsvängen
6. Sätt i filtret med alla fjädrar/packningar i rätt ordning
7. Dra åt filterhuset/locket med RÄTT moment
8. Fyll olja i något mindre än angiven mängd - vänta tills den runnit ner - kolla nivån - fyll tills nivån är OK - kör igång motorn någon minut eller två - stäng av - vänta 10 min tills oljan runnit ner i tråget igen - kolla volymen (den kan ha sjunkit lite eftersom filtret inte var fyllt när du satte i det - justera nivån (du behöver inte ligga på max)

Åtdragningsmoment borde finnas i manualen - om inte så får du leta efter verkstadshandbok på nätet - det brukar finnas
 

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Ort
Kungälv
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S
Workshop manual för CBX550 (samma motor men du har hydrauliska lyftare)
CBX600 verkar bara ha sålts i Sverige så den var ett hopplock av delar från andra hojar därav är det lite lurigt att hitta verkstadshandböcker på nätet, men du borde komma långt med denna.
 
Nyheter
Boka provkörning under Start2Ride nu

Under helgen arrangerar mot...

Dags för 2024 års Start2Ride

Kommande helg arrangerar mo...

Härlig uppslutning på kortegen i Sydnärke!

Den traditionsenliga mc-kor...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Circuit de Barcelona-Catalunya storsatsar

Gran Premi de Catalunya Mot...

Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Top