Kylvätska på hoj utan expansionskärl

Elmhult

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2021
Hoj
2020 Kawasaki KLX230
KTM 625 SXC -05.

Ska den putta ut lite kylarvätska då och då eller är det fel på locket? De enda fordon jag har att jämföra med som saknar expansionskärl är Volvo BM från femtiotalet och där läcker det absolut inte ut någon kylarvätska oavsett man kör hö eller snö.

Min fru hade en Ford en gång där hela kylsystemet sattes ur funktion pga dåligt lock till expansionskärlet. Men det var ju en Ford.

Beställt ett nytt kylarlock. 20,3 psi ska det lösa på enligt KTM. Har satt en provisorisk uppsamlare av kylarvätska där nu för att eventuellt eftermontera ett expansionskärl om möjligt.

#luftkyltftw
 

Lugn

Big in Japan
Gick med
22 Mar 2003
Ort
på jobbet
Hoj
Ducati SF, Husky SMR, GSXR750
Vet inte hur det är på just den hojen, men på kx450 är det vanligt att man byter till ett lock som håller högre tryck för att undvika just det du beskriver.

Den går inte för varm?
 

Elmhult

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2021
Hoj
2020 Kawasaki KLX230
Vet inte hur det är på just den hojen, men på kx450 är det vanligt att man byter till ett lock som håller högre tryck för att undvika just det du beskriver.

Den går inte för varm?
Tror den håller tempen. Enligt lasermätare håller sig toppen på tomgång drygt 90C på utsidan. I manualen står det att man ska inte tomgångsköra längre än 2 minuter då den bygger värme ganska snabbt. Har eftermonterad fläkt som slår till vid 98C
 

Lugn

Big in Japan
Gick med
22 Mar 2003
Ort
på jobbet
Hoj
Ducati SF, Husky SMR, GSXR750
Verkar locket dåligt? Är inte alltid uppenbart, så kan vara värt att byta och se om det hjälper.
 

Blomsterhondan

Sporthojsnörd
Gick med
13 Jul 2015
Jo, jag kan vara lite nojig ibland....
Med jag kokar alltid vattnet innan jag häller det i kylsystemet. Kokningen gör att man driver ur lösta gaser.
Jag brukar också luta hojen fram och tillbaka när jag bytt kylarvätska.
Och så använder jag bara batterivatten och Waterwetter.
Jag kanske behöver prata med någon......
 

Elmhult

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2021
Hoj
2020 Kawasaki KLX230
Verkar locket dåligt? Är inte alltid uppenbart, så kan vara värt att byta och se om det hjälper.
Precis så jag tänkte och vis av erfarenhet så jag beställde ett nytt från KTM. Vet inte om nåt annat passar från typ biltema men det var inte så stora summor.
 

Elmhult

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2021
Hoj
2020 Kawasaki KLX230
Jo, jag kan vara lite nojig ibland....
Med jag kokar alltid vattnet innan jag häller det i kylsystemet. Kokningen gör att man driver ur lösta gaser.
Jag brukar också luta hojen fram och tillbaka när jag bytt kylarvätska.
Och så använder jag bara batterivatten och Waterwetter.
Jag kanske behöver prata med någon......
Och jag tar vatten från vår grävda brunn vi har till djuren. Men det beror väl på vilken typ av vatten man har. Förr i tiden tog de vatten ur bäcken till maskinerna och en av dom har vi kvar än idag med original kylare från femtiotalet så vattnet är nog okay här.

Jag brukar fylla i vatten och köra den en kort stund sen kolla och vid behov fylla på igen. Bytte vattenpump förra året så all kylarvätska är bytt.
 
Nyheter
Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Provkörningsduell, Ducati Hypermotard 698 Mono mot Husqvarna 701 SM!

Just nu är Allt om MC på et...

Top